عبدالله: تشدید حملات طالبان سبب خشم مردم شده است

همزمان با افزایش حملات گروه طالبان در کشور، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که این موضوع سبب خشم ملت افغانستان شده است.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای عبدالله این گفته‌ها را امروز (شنبه، ۱۹ سرطان) در دیدار با راس ویلسون، سرپرست سفارت امریکا در کابل، مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای عبدالله گفته است که مردم افغانستان در مقابل تشدید حملات طالبان به دفاع و مقاومت روی آورده‌اند و این گروه با زور نمی‌تواند در افغانستان پیروز شود.

او صلح را تنها راه‌حل مسأله‌ی افغانستان خوانده و افزوده است: «پابندی و تعهد به صلح به این معنا نیست که ما در برابر حملات طالبان بی‌تفاوت بمانیم.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی تأکید کرده است که مردم افغانستان، رهبران سیاسی و تمامی اقشار جامعه متحدانه در کنار نیروهای امنیتی قرار دارند و از کشور دفاع می‌کنند.

از سویی هم، او گفته است که طالبان با تشدید جنگ و حملات بیشتر در استفاده از فرصت برای دست‌یافتن به صلح تعلل کرده‌اند. به گفته‌ی عبدالله عبدالله، جمهوری اسلامی افغانستان اما با حسن نیت به صدای صلح لبیک گفته است.

سرپرست سفارت امریکا در کابل هم گفته است که تشدید جنگ به پیچیدگی وضعیت می‌افزاید.

او افزوده است که امریکا و جامعه‌ی جهانی خواهان روند صلح و ختم و جنگ خشونت اند. او اما خاطرنشان کرده است که آن‌ها به دفاع از مردم افغانستان متعهدند، جنگ را راه‌حل نمی‌دانند و طرف‌دار خشونت و استفاده از زور نیستند.

این درحالی است که گروه طالبان در ماه‌های اخیر به حملاتش در بخش‌هایی از کشور شدت بخشیده‌اند. این گروه در بیش از دو ماه گذشته، حدود ۹۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.

دولت افغانستان هم تأیید کرده است که در این مدت طالبان بیش از ۸۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.

افزون بر این‌ها، طالبان در چند روز گذشته بر شهر قلعه‌نو، مرکز بادغیس و شهر غزنی نیز حمله کرده‌اند. طالبان سه روز پیش بخش‌هایی از شهر قلعه‌نو را در کنترل گرفتند. وزارت دفاع ملی ساعات پس از این حمله‌ی طالبان اعلام کرد که نیروهای ارتش ساختمان‌های فرماندهی پولیس، ریاست امنیت ملی و زندان بادغیس را از وجود جنگ‌جویان طالبان پاکسازی کرده‌اند.

این گروه پس از آن دو بار دیگر هم به این شهر حمله کرده‌اند.

در شهر غزنی، طالبان حوزه‌ی پنجم امنیتی را سقوط داده‌اند.