وزارت عدلیه

۱۰ شهروند خارجی در شش ماه گذشته شهروندی افغانستان را کسب کرده‌اند

وزارت عدلیه‌ی کشور می‌گوید که در جریان شش ماه نخست سال مالی ۱۴۰۰، هفت شهروند خارجی برای کسب شهروندی افغانستان درخواست داده‌اند و پرونده‌های کسب شهروندی ۱۰ شهروند خارجی نهایی شده است. این پرونده‌ها مربوط امسال و سال گذشته می‌شود.

در اعلامیه‌ی وزارت عدلیه که امروز (دوشنبه، ۲۱ سرطان) منتشر شده، آمده است که این ۱۰ نفر شهروندان کشورهای مختلف جهان اند که با نهایی‌شدن پرونده‌های کسب شهروندی‌شان توسط این وزارت و صدور فرمان رییس‌جمهور، رسما شهروندی افغانستان را دریافت کرده‌اند.

وزارت عدلیه همچنین گفته است که سه پرونده‌ی دیگر کسب شهروندی افغانستان را زیر کار دارد و به‌زودی نهایی خواهد شد.

در اعلامیه‌ی وزارت عدلیه آمده است که در جریان شش ماه نخست سال مالی جاری، ۱۰۲ شهروند افغانستان به‌دلیل کسب شهروندی کشورهای دومی، درخواست ترک شهروندی افغانستان را کرده‌اند. پرونده‌های این افراد پس از بررسی در «کمیسیون بررسی امور ترک تابعیت و کسب تابعیت» به طی مراحل گذاشته شده است.

طبق این اعلامیه، در شش ماه نخست سال مالی جاری، ۱۷۸ پرونده‌ی ترک شهروندی را که مربوط امسال و سال گذشته بوده، نهایی کرده است. این پرونده‌ها پس از تصویب کابینه، از سوی رییس‌جمهور منظور شده است.

وزارت عدلیه علاوه کرده است که عمده‌ترین دلیل ترک شهروندی افغانستان، قوانین و مقررات شماری از کشورهایی است که شهروندان افغانستان در آن زندگی می‌کنند و می‌خواهند شهروندی همان کشور را کسب کنند.

براساس معلومات این وزارت، این شمار کشورها اعطای شهروندی به شهروندان خارجی را مشروط به لغو شهروندی قبلی‌شان کرده‌اند و متقاضیان نمی‌توانند همزمان شهروندی دو کشور را داشته باشند.

با این حال، وزارت عدلیه روند طی مراحل پرونده‌های ترک شهروندی و کسب شهروندی را به‌دلیل بررسی این پرونده‌ها از سوی نهادهای امنیتی، وزارت مالیه و اداره ثبت و احوال نفوس و اطمینان این ادارات از عدم مسئولیت جرمی، مالی و تثبیت هویت، طولانی خوانده است.

وزارت عدلیه از ادارات یادشده خواسته است که در راستای طی مراحل سریع این پرونده‌ها با این وزارت همکاری کنند تا سبب سرگردانی درخواست‌کنندگان نشود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *