ولسوالی مالستان

ولسوالی مالستان برای نخستین‌بار پس از سقوط حاکمیت طالبان به کنترل این گروه درآمد

ولسوالی مالستان ولایت غزنی برای نخستین‌بار پس از سقوط حاکمیت طالبان در افغانستان روز گذشته به دست جنگ‌جویان این گروه افتاد و طالبان کنترل ساختمان این ولسوالی را به‌دست گرفتند.

جنگ‌جویان طالبان سه روز پیش از چندین مسیر از ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان بالای ولسوالی مالستان حمله کرده و پس از دو شبانه روز درگیری‌های سبک و سنگین، نیروهای دولتی روز گذشته ساختمان ولسوالی و منطقه را ترک کرده به سوی ولسوالی جاغوری عقب‌نشینی کردند.

منابع محلی در مالستان می‌گویند که طالبان حوالی ساعت ۲:۰۰ پس از چاشت روز دوشنبه به مرکز ولسوالی مالستان رسیده و کنترل این ولسوالی را به‌دست گرفته‌اند. همزمان قاری یوسف احمدی، سخن‌گوی طالبان نیز اعلام کرده است که ولسوالی مالستان در کنترل جنگ‌جویان طالب قرار دارد.

محمدعلی اخلاقی، عضو مجلس نمایندگان و لطیفه اکبری، عضو شورای ولایتی غزنی نیز در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز از سقوط ولسوالی مالستان خبر داده و می‌گویند که کنترل ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس پس از عقب‌نشینی نیروهای دولتی به‌دست طالبان افتاده است.

آقای اخلاقی گفت که نیروهای امنیتی به‌شمول ولسوال و فرمانده پولیس مالستان که از این ولسوالی به ولسوالی جاغوری عقب‌نشینی کرده بودند، روز گذشته برای بیرون‌راندن طالبان از مالستان دوباره اقدام کرده و پس از درگیری در منطقه‌ی مکنک دوباره به ولسوالی جاغوری عقب‌نشینی کرده‌اند.

براساس گفته‌های منابع محلی در مالستان و برخی از  اعضای مجلس نمایندگان، طالبانی که از سمت ولسوالی اجرستان وارد منطقه‌ی مکنک شده بودند، روز گذشته یک پایه‌ی شبکه مخابراتی سلام را تخریب و سپس به سوی مرکز ولسوالی با خود برده‌اند.

گروه طالبان در پیامی که به رسانه‌ها ارسال کرده، گفته است که نیروهای دولتی با دیدن تلفات «پا به فرار گذاشت، اسلحه، وسایط و مهمات به‌دست مجاهدین افتاد.» منابع حکومتی اما هنوز از رقم تلفات و افتادن مهمات نظامی به دست طالبان چیزی نگفته‌اند.

طالبان سه شب پیش از ولسوالی ناامن ارزگان خاص در ولایت ارزگان بر مناطق «شیرداغ» و «خارزار» و از سمت ولسوالی اجرستان ولایت غزنی وارد منطقه‌ی «مکنک» شده بودند. امیرمحمد جاوید، ولسوال مالستان یک روز پس آن به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که حمله‌ی طالبان در ساحات شیرداغ و خارزار این ولسوالی با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شده و در نتیجه‌ی درگیری میان دو طرف، بیش از ۴۰ جنگ‌جوی طالبان کشته شده‌اند.

همچنین دفتر رسانه‌ای ولسوالی مالستان روز گذشته اعلام کرد که نیروهای امنیتی این ولسوالی برای دفع حملات طالبان به کمک فوری نیاز دارند. براساس اعلام این دفتر، نیروهای امنیتی و دفاعی این ولسوالی چندین روز است که با دست خالی در برابر «دشمن» مبارزه کرده‌اند.

ولسوالی مالستان یکی از امن‌ترین ولسوالی‌ها در دو دهه‌ی اخیر در افغانستان بوده است. این ولسوالی از زمان سقوط حاکمیت طالبان برای نخستین‌بار دو سال پیش مورد حمله‌ی طالبان قرار گرفت اما طالبان با تحمل تلفات سنگین قادر به تصرف این ولسوالی نشدند. پس از آن در دو سال اخیر گهگاهی طالبان برای مردم این ولسوالی نامه‌های هشدارآمیز ارسال نموده و فردی را به‌حیث ولسوال نیز معرفی کرده بودند.

ولسوالی مالستان از طرف شرق با ولسوالی ناور ولایت غزنی، از طرف شمال با ولسوالی اجرستان، از طرف جنوب با ولسوالی جاغوری و از طرف غرب با ولسوالی ارزگان‌خاص ولایت ارزگان هم‌مرز است. ولسوالی‌های اجرستان و ارزگان‌خاص در یک دهه‌ی اخیر ناامن بوده است.