نیروهای ترکی در افغانستان

واکنش طالبان به ادامه‌ی حضور نیروهای ترکیه در افغانستان: دوام اشغال است و در برابر آن می‌ایستیم

گروه طالبان ادامه‌ی حضور نیروهای ترکیه در افغانستان را «دوام اشغال» این کشور دانسته است. طالبان گفته‌اند که تصمیم ترکیه برای حضور در افغانستان یک «گام ناسنجیده و عمل خلاف تمامیت ارضی، منافع ملی و استقلال افغانستان» و مردم این کشور است.

در اعلامیه‌ی گروه طالبان که امروز (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) منتشر شده، آمده است که در توافق‌نامه‌ی دوحه که وزیر خارجه‌ی ترکیه نیز در مراسم امضای آن حضور داشت، بر خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان فیصله شده بود.

به نقل از اعلامیه، مردم افغانستان روابط تاریخی، فرهنگی و مذهبی با ترکیه دارند، اما ادامه‌ی «اشغال» سبب می‌شود که نفرت و احساس دشمنی را در افغانستان علیه مقام‌های ترکیه برانگیزد و به روابط دوجانبه نیز آسیب بزند.

طالبان در این اعلامیه ضمن این که از مقام‌های ترکیه خواسته‌اند از این تصمیم‌شان منصرف شوند، همچنین گفته است که حضور نیروهای خارجی در افغانستان از هر کشور و به هر نامی که باشد، «اشغال» است و در برابر آن ایستادگی می‌شود.

طبق اعلامیه‌ی طالبان، این گروه از چند مدت به این طرف با مقام‌های ترکی در تماس بوده نشست‌هایی نیز بین دو طرف صورت گرفته است. طالبان گفته‌اند که مقام‌های ترکی اطمینان داده بودند که بدون رضایت این گروه تصمیمی نمی‌گیرد، اما خلاف تعهد، به ادامه‌ی حضور در افغانستان فیصله کرده است.

این درحالی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در ۱۸ سرطان رسما تأیید کرده بود که درباره‌ی چگونگی مسئولیت ترکیه در افغانستان و این‌که ترکیه کدام مأموریت را می‌تواند بپذیرد، تصمیم‌گیری کرده‌اند.

هرچند آقای اردوغان جزئیات بیشتری در این مورد ارایه نکرده بود، اما براساس گزارش‌ها، قرار است مسئولیت تأمین امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل به نیروهای ترک واگذار شود. گفت‌وگو میان امریکا و ترکیه در این مورد از چند مدت به این طرف ادامه داشته است.