پیام فرمانده سنتکام به مردم افغانستان: در روزهای دشوار و خطرناک بر حمایت امریکا حساب می‌توانید

جنرال فرانک کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) در پیامی به مردم افغانستان گفته است که می‌توانند در روزهای دشوار و خطرناک در آینده بر حمایت امریکا حساب کنند.

در پیام فرمانده سنتکام آمده است که مهم‌ترین چیزی که پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه می‌یابد، پشتیبانی امریکا از مردم و ارتش افغانستان است.

مک‌کنزی در پیامش گفته است که این پشتیبانی در مقایسه با گذشته متفاوت خواهد بود.

او افزوده است: ‘ما می‌دانیم که شما [مردم افغانستان] چقدر کشور خود را دوست دارید. ما می‌دانیم که شما چقدر برای کشور خود فداکاری کرده‌اید و خواهید کرد.’

جنرال فرانک کنت مک‌کنزی به تازگی مامویت فرماندهی نیروهای امریکایی در افغانستان را نیز به عهده گرفته است.

پیام و اطمینان خاطر او به مردم افغانستان درحالی منتشر شده است که افغانستان از لحاظ امنیتی روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

جنگ در اغلب ولایات ادامه دارد و در کنار تلفات نظامیان و غیرنظامیان، هزاران خانواده به‌دلیل شدت جنگ از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند و در شرایط بدی بسر می‌برند.

از سوی هم، پیام این جنرال امریکایی همزمان با یادداشت فیسبوکی امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری که در آن از هشدار پاکستان به افغانستان حکایت شده، منتشر شده است.

صالح در این یادداشت گفته است که ارتش پاکستان رسما به افغانستان هشداد داده است که هرگونه تلاش نظامی برای تصرف مجدد بندر اسپین‌بولدک در قندهار با واکنش قوای هوایی آن کشور مواجه خواهد شد.

به‌گفته‌ی صالح، معنای این هشدار این است که اکنون نیروهای هوایی پاکستان برای حمایت از طالبان دست به کار شده‌اند.

او نوشته است: ‘آیا کدام ثبوت دیگر که این جنگ نه از طرف طالب، بلکه توسط طالب است نیاز دارید؟ برای حراست از عزت افغانستان بسیج شوید. بسیج شویم. ملت‌ها برنده‌اند. مطمیین باشید.’

بندر اسپین‌بولدک در مرز با کستان دو روز پیش به تصرف طالبان درآمد.