بند سلما

از حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های محافظتی بند سلما در هرات جلوگیری شد

دفتر رسانه‌های والی هرات اعلام کرده است که از حمله‌ی گسترده جنگ‌جویان گروه طالبان بر پاسگاه‌های محافظتی بند سلما در ولسوالی چشت این ولایت جلوگیری شده است.

در خبرنامه‌ی دفتر والی هرات آمده است که جنگ‌جویان گروه طالبان روز گذشته (جمعه، ۱ اسد) پس از ماین‌گذاری مسیرهای منتهی به بند سلما، حملات تهاجمی گسترده‌ای را بر پاسگاه‌های محافظتی این بند سازماندهی کرده بودند.

به نقل از خبرنامه، در کمین نیروهای امنیتی و دفاعی، دو طالب کشته و پنج طالب دیگر زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی و دفاعی چهار حلقه ماین دست‌ساز را که قدرت تخریب آن بالا گفته شده است، کشف کرده‌اند.

نیروهای امنیتی و دفاعی ماه گذشته مرکز ولسوالی چشت را تخلیه کردند. در حال حاضر تنها بند سلما در کنترل دولت است و باقی تمام ساحات ولسوالی چشت را طالبان تحت کنترل دارند.

ولسوالی چشت با ولایت‌های ناامن غور و بادغیس مرز مشترک دارد. بند سلما در این ولسوالی بارها مورد حملات طالبان قرار گرفته است.

چندی پیش نسبت به حملات طالبان بر بند سلما و تخریب آن هشدار داده شده بود، اما عبدالصبور قانع، والی هرات گفته بود که هیچ تهدیدی متوجه بند سلما نیست و اگر هم وجود داشته باشد، نیروهای امنیتی و دفاعی آن را دفع خواهند کرد.

بند سلما به هزینه حدود ۲۹۰ میلیون دالر توسط کشور هند روی رودخانه هریرود ساخته شده است. این بند ظرفیت ذخیره ۶۳۳ میلیون متر مکعب آب و تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

تلفات طالبان در ولسوالی کرخ

در یک خبر دیگر، عبدالصبور قانع، والی هرات گفته است که در ادامه‌ی عملیات پاکسازی در ولسوالی کرخ این ولایت، بیش از ۷۰ جنگ‌جوی گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند. به‌گفته‌ی او، در میان کشته‌شدگان سه سردسته‌ی طالبان نیز شاملند.

آقای قانع در یک پیام ویدیویی گفته است که ده‌ها جنگ‌جوی طالب از ولایت بادغیس به سوی ولسوالی کرخ در حرکت بودند که با کمین نیروهای امنیتی و دفاعی برخوردند.

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

ولسوالی کرخ ولایت هرات در تصرف طالبان بود. روز گذشته عملیات پاکسازی راه‌اندازی شد و این ولسوالی به تصرف دولت درآمد. مقام‌های محلی در هرات می‌گویند که عملیات پاکسازی در سایر ولسوالی‌ها نیز آغاز می‌شود.