افغانستان با پنج ورزشکار برای کسب مدال به المپیک توکیو رفته است

افغانستان با پنج ورزشکار برای کسب مدال به المپیک توکیو رفته است

رقابت‌های المپیک تابستانی توکیو با تأخیر یک‌ساله به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، سرانجام دیروز افتتاح شد. در این رقابت‌ها از افغانستان پنج ورزشکار در چهار رشته شرکت کرده‌اند. ورزشکاران افغان حدود ۱۵ روز قبل به توکیو رسیدند و حالا مشغول تمرین هستند.

کیمیا یوسفی و شاه‌محمود نبرد در رشته‌ی اتلتیک (دوش)، فرزاد منصوری در رشته‌ی تکواندو، مهدی یاوری در رشته‌ی نشان‌زنی و فهیم انوری در رشته‌ی شنا پنج ورزشکار افغان‌ هستند که در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. اولین مسابقه از فرزاد منصوری خواهد بود که قرار است در ۲۷ جولای (پنجم اسد) برگزار شود.

در مراسم افتتاحیه‌ی این رقابت‌ها که دیروز برگزار شد، کیمیا یوسفی و فرزاد منصوری به نمایندگی از ورزشکاران افغان، پرچم افغانستان را حمل کردند.

کمیته‌ی ملی المپیک کشور می‌گوید که این ورزشکاران با آمادگی لازم در این رقابت‌ها شرکت کرده‌اند. عارف پیمان، سخن‌گوی کمیته‌ی المپیک در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که ورزشکاران پیش از رفتن به توکیو، در کمپ‌های تمرینی در کشورهای روسیه، قطر و جاپان آمادگی گرفته‌اند: «یک ورزشکار ما تقریبا از دو ماه پیش در کازان روسیه تمرین را شروع کرده بود که از همانجا به توکیو رفت. تیم تکواندوی ما در قطر تمرینات داشت. کمیته ملی المپیک زمینه‌ی تمرینات آنان را فراهم کرده بود.»

المپیک توکیو که قرار بود در تابستان سال ۲۰۲۰ برگزار شود، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاد و سرانجام حالا بدون حضور تماشاچیان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. توماس باخ، رییس جهانی فدراسیون المپیک در مراسم افتتاحیه گفت: «امروز روز امید است. بلی، این المپیک خیلی متفاوت از المپیکی است که ما تصور می‌کردیم. اما بگذارید این لحظه را گرامی بداریم، زیرا که سرانجام همه‌ی ما اینجا هستیم. حس باهم‌بودن، نوری‌ست که پایان تونل پاندمی کرونا را نشان می‌دهد.»

کمیته ملی المپیک کشور افغانستان می‌گوید که ورزشکاران افغان حتا در روزهایی که شیوع ویروس کرونا در اوج بود، تمرین می‌کردند. سخن‌گوی کمیته‌ی ملی المپیک می‌گوید ورزشکارانی که برای رفتن به المپیک توکیو برگزیده شده بودند، تحت تدابیر شدید بهداشتی در ورزشگاه‌ها تمرین می‌کردند.

پرچم افغانستان در مراسم افتتاحیه توسط کیمیا یوسفی و فرزاد منصوری حمل شد
پرچم افغانستان در مراسم افتتاحیه توسط کیمیا یوسفی و فرزاد منصوری حمل شد

کیمیا یوسفی ۲۴ ساله که قرار است در بخش دوش رقابت کند، در المپیک ۲۰۱۶ نیز شرکت کرده بود، اما مدالی کسب نکرد. کیمیا یوسفی در المپیک توکیو قرار است در بخش اتلتیک در فاصله‌ی صد متر مسابقه بدهد.

شاه‌محمود نبرد ۲۹ ساله، اما برای نخستین بار است که در رقابت‌های المپیک در رشته‌ی دوش شرکت کمی‌کند. این ورزشکار عضویت تیم ملی دوش افغانستان را دارد. آقای نبرد پیش از این در داخل کشور در رقابت‌های فاصله‌ی صد متر مقام اول را در میان سایر هم‌بازی‌هایش کسب کرده است.

مهدی یاوری ۲۶ ساله قرار است در این رقابت‌های در رشته‌ی نشان‌زنی از فاصله‌ی ده متر اشتراک کند. آقای یاوری پیشینه‌ی رقابت در میدان‌های بین‌المللی را ندارد ولی او تمام معیارهای فدراسیون نشان‌زنی را تکمیل کرده است.

فرزاد منصوری ۲۰ ساله که قرار است در بخش تکواندو رقابت کند، سه سال قبل به تیم ملی تکواندوی کشور راه یافته بود. منصوری برای نخستین بار است که در رقابت‌های المپیک راه می‌یابد؛ او اما پیش از این در رقابت‌های داخل و خارج شرکت کرده و مدال کسب کرده است. منصوری از مسابقات مختلف آسیایی سه مدال طلا، سه مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرده است.

فهیم انوری ۲۰ ساله، دیگر ورزشکار افغان است که در بخش شنا در المپیک توکیو شرکت کرده است. او قرار است در رقابت‌های شنای صد متر فری‌ستایل مسابقه کند. انوری کارنامه‌ی قابل ملاحظه در سطح بین‌المللی ندارد اما در رقابت‌های داخل کشور از میان ۳۰ ورزشکار مقام اول را کسب کرده است.

بازی‌های المپیک هر چهار سال برگزار می‌شود. افغانستان از سال ۲۰۰۴ به این سو، به این رقابت‌ها ورزشکار می‌فرستد. درخشان‌ترین دوره‌های که افغانستان موفق شده در آن مدال کسب کند، المپیک ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن بود. در این دو دور روح‌الله نیکپا تکواندوکار کشور موفق به کسب مدال برنز شد و پرچم افغانستان را به اهتزاز درآورد.

در المپیک ۲۰۱۶ افغانستان نتوانست در هیچ رشته‌ای جواز رسمی مسابقات را کسب کند. سه نماینده‌ای که از افغانستان در رشته‌های دوش و جودو شرکت کرده بودند، با کسب کارت سفید و افتخاری کمیته بین‌المللی المپیک جواز حضور به‌دست آورده بودند. کیمیا یوسفی و عبدالوهاب ظاهر در بخش دوش و توفیق بخشی در رشته جودو، به المپیک ۲۰۱۶ ریوی برازیل شرکت کرده بودند.