امریکا و بریتانیا از شهروندان‌شان خواستند تا هرچه زودتر افغانستان را ترک کنند

همزمان با بدترشدن اوضاع امنیتی در افغانستان، ایالات متحده‌ی امریکا و بریتانیا از شهروندان‌شان خواسته‌اند که به افغانستان سفر نکرده و اگر در داخل افغانستان بسر می‌برند، هرچه زودتر این کشور را ترک کنند.

سفارت امریکا در اعلامیه‌ای، گفته است که شهروندان امریکایی با استفاده از گزینه‌های موجود پروازهای تجاری، فورا افغانستان را ترک کنند. این اعلامیه امروز (شنبه، ۱۶ اسد) منتشر شده است.

این سفارت گفته است که با توجه به شرایط امنیتی و کاهش نیروهای انسانی، توانایی سفارت برای کمک به شهروندان امریکایی در افغانستان حتا در داخل کابل نیز بسیار محدود شده است.

شهروندان امریکایی از سفر به افغانستان به‌دلیل ارتکاب جرایم، تروریسم، ناآرامی‌های مدنی، آدم‌ربایی، درگیری‌های مسلحانه و محدودیت‌های ناشی از کرونا، منع شده‌اند.

سفارت بریتانیا در کابل نیز در اعلامیه‌ای، گفته است که شهروندان بریتانیایی با تماس به این سفارت، برای تأیید برنامه‌های خروج‌شان اقدام کنند. به‌گفته‌ی این سفارت، سطح کمک‌های قنسولی محدود است و شهروندان بریتانیایی نباید منتظر کمک اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا در اوضاع بحرانی باشند.

سفارت بریتانیا همچنین گفته است که به‌دلیل تهدیدهای امنیتی، کارمندان این سفارت نمی‌توانند خارج از کابل سفر کنند. این سفارت تأکید کرده است که شهروندان بریتانیایی برای هر گونه سفر از مشوره‌ی امنیتی حرفه‌ای استفاده کرده و با وسایط زرهی سفر کنند.

در اعلامیه آمده است: «هتل‌ها و مهمان‌خانه‌هایی که مورد استفاده اتباع خارجی و دولت افغانستان است، مرتبا تهدید می‌شود. اطمینان حاصل کنید که محل اقامت شما امن است.»

این درحالی است که موج جدیدی از حملات طالبان بر مراکز شهرها آغاز شده است. در روزهای اخیر طالبان بر مراکز ولایت‌های هرات، قندهار، هلمند، نیمروز، فراه، جوزجان، تخار و بدخشان حمله کرده‌اند.

این گروه مدعی است که مراکز ولایت‌های نیمروز و جوزجان را تصرف کرده‌اند. مقام‌های رسمی دولتی تا کنون این ادعاهای طالبان را تأیید نکرده‌اند.

به دنبال افزایش حملات طالبان، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست افغانستان روز گذشته برگزار شد. در این نشست افزایش خشونت‌ها، جنایات جنگی و موارد نقض حقوق بشری محکوم شد.

نماینده‌ی سازمان ملل در افغانستان در این نشست خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای جلوگیری از بحران حاد بشری و نقض حقوق بشری در افغانستان شد.