فضل‌احمد معنوی

معنوی: کودکان افغان برای فراگیری آموزش‌های تروریستی به پاکستان قاچاق می‌شوند

فضل‌احمد معنوی، وزیر عدلیه‌ی کشور می‌گوید که تعداد زیادی از کودکان مناطق دوردست کشور زیر نام «آموختن علوم دینی» به پاکستان قاچاق می‌شوند و در این کشور آموزش‌های تروریستی می‌بینند.

آقای معنوی که امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اسد) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که قاچاق‌بران این کودکان را از خانواده‌های‌شان به بهانه‌ی آموختن علوم دینی، می‌گیرند.

او اما افزود یک تعداد از این کودکان که برای فراگیری آموزش‌های تروریستی به پاکستان قاچاق می‌شوند، توسط نیروهای امنیتی و استخباراتی دوباره برگردانده شده و تحت حمایت دولت قرار گرفته‌اند.

در همین حال، آقای معنوی گفت که عدم آگاهی خانواده‌ها از اضرار قاچاق مهم‌ترین عامل این پدیده است.

از سویی هم، او با اشاره به یافته‌های گزارش اخیر وزارت خارجه‌ی امریکا از وضعیت مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، تأکید کرد که جنگ و ناامنی سبب شده است تا افغانستان در مبارزه‌ی عملی با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران پیشرفتی نداشته باشد.

وزیر عدلیه افزود: «هرچند که اقدامات مهمی در راستای مبارزه با این پدیده (قاچاق انسان) صورت گرفته، اما برای جهان قابل قناعت نیست و انتظار دارند گام‌های عملی بیشتری در این راستا برداشته شود.»

به گفته‌ی او، با آنکه اراده‌ی دولت افغانستان برای مبارزه با قاچاق انسان و قاچاق مهاجران به‌ویژه مبارزه با پدیده‌ی بچه‌بازی مورد تأیید دولت امریکا قرار گرفته، اما در عرصه‌ی تطبیقی متأسفانه پیشرفت چشم‌گیری وجود ندارد.

فضل‌احمد معنوی گفت: «اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از قاچاق انسان، رسیدگی به قضایای قاچاق انسان و رسیدگی به قربانیان سه موضوعی است که ایالات متحده‌ی امریکا در گزارش خود به آن تاکید کرده است.»

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که با توجه به شرایط، افغانستان از تعزیرات احتمالی امریکا معافیت حاصل کند و این موضوع سبب قطع کمک‌های مالی امریکا نشود.

این درحالی است که آقای معنوی در تاریخ ۲ حوت سال گذشته در ولایت نیمروز اعلام کرد که اگر جلو قاچاق انسان و قاچاق مهاجران در افغانستان گرفته نشود، بر بخش‌های مختلف کشور تعزیرات وضع می‌شود.