خروج امریکا از افغانستان
CENTCOM

پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا؛ آخرین گروه سربازان این کشور افغانستان را ترک کرد

پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که به ماموریت نظامی بیست ساله‌ی خود در افغانستان پایان بخشیده و آخرین هواپیمای نظامی این کشور ساعت ۱۲ شب گذشته (دوشنبه، ۸ سنبله) میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل را ترک کرده است.

جنرال فرانک مک‌کنزی، رییس ستاد فرماندهی مرکزی امریکا یا «سنتکام» در یک نشست خبری گفت که «آخرین هواپیمای سی ۱۷ میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را در تاریخ ۳۰ آگست امروز بعداز ظهر ساعت ۳ و ۲۹ دقیقه به‌وقت ساحل شرقی ترک کرد.»

او گفت که «آخرین افراد نیروی هوایی از افغانستان خارج شدند. ما به‌زودی عکسی از آخرین سی ۱۷ که در حال ترک افغانستان است را منتشر می‌کنیم که جنرال کریس دانل هیو و سفیر ایالات متحده در افغانستان، راس ویلسون سوار آن شدند. تخلیه‌ی نظامی ما تکمیل شد و مأموریت دیپلماتیک برای حصول اطمینان از خروج دیگر شهروندان امریکا از افغانستان ادامه دارد.»

همزمان با خروج آخرین گروه از سربازان و هواپیمای نظامی امریکا از افغانستان، باشندگان کابل از شلیک‌های هوایی در سطح شهر خبر داده و گفته‌اند که طالبان با فیرهای هوایی از خروج امریکا از افغانستان استقبال کرده‌اند.

احمدالله وثیق، یکی از سخن‌گویان طالبان به روزنامه اطلاعات روز گفت که با خروج نیروهای خارجی «افغانستان استقلال خود را به‌دست آورد و سرانجام مبارزه‌ی ۲۰ ساله آن‌ها نتیجه داد و سر از امروز مردم افغانستان در فضای آزاد و مستقل زندگی خواهند کرد.» او گفت که به‌زودی نظام اسلامی به میان می‌آید و حکومت و کابینه اعلام می‌شود.

داکتر محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه نیز در تویتی گفته است که تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج شده‌اند. او گفته است که از خدا می‌خواهد «تا توفیق را نصیب مان کند که دیگر کشور مان را باهم شاد و آباد کنیم».