فهیمه رحمتی

حمله بر خانه‌ی یک فعال مدنی در قندهار؛ «دو برادر و سه نفر از نزدیکانم را طالبان بردند»

فهیمه رحمتی، رییس بنیاد خیریه‌ی «هیله»، داکتر و فعال مدنی در ولایت قندهار می‌گوید که نیروهای طالبان با حمله بر خانه‌‌ی او، دو برادر و سه نفر از نزدیکانش را با خودشان برده‌اند.

خانم رحمتی به روزنامه اطلاعات روز گفت که نیروهای طالبان شب گذشته (شنبه، ۲۰ سنبله) دو بار به خانه‌ی او در شهر قندهار یورش برده‌اند. حمله‌ی اول حوالی ساعت ۱۰:۴۵ شب رخ داده است.

او توضیح داد که در این حمله، طالبان ابتدا او و سایر اعضای خانواده‌اش را از خانه بیرون و سپس دست به تلاشی خانه زده‌اند. این فعال مدنی افزود که به‌دنبال تلاشی خانه‌اش، او در فیس‌بوک به‌گونه‌ی زنده صحبت کرده بود.

فهیمه رحمتی گفت که حدود ۱۵۰ نیروی طالبان دقایقی پس از این صحبت‌های او دوباره بر خانه‌اش هجوم آورده بودند. در این حمله، شماری از طالبان خانه را محاصره می‌کنند و شماری هم وارد خانه شده‌اند.

او تأکید کرد که طالبان تمامی اعضای خانواده‌اش را از خانه بیرون و آنان را به‌شمول زنان و کودکان مورد لت‌وکوب قرار داده‌اند. او تأکید کرد که سپس نیروهای این گروه دو برادر، شوهر خواهر، برادر شوهر خواهر و یکی از همسایگان او را بازداشت کرده‌اند.

خانم رحمتی همچنین توضیح داد که برادر بزرگش در هنگام بازداشت توسط طالبان زخمی بوده است. او گفت که طالبان این برادرش را به شفاخانه منتقل کرده و اکنون معلوم نیست که «او (برادر بزرگش) زنده است یا مرده.»

این فعال مدنی در قندهار تأکید کرد که برای آزادی نزدیکانش به محمدیوسف وفا، والی طالبان برای قندهار در تماس شده است. به گفته‌ی او، سکرتر والی برایش چندین بار وعده داده است که به‌زودی این افراد را آزاد می‌کنند.

در هنگام صحبت فهیمه رحمتی با خبرنگار روزنامه اطلاعات روز، یکی از مسئولان طالبان هم به خانم رحمتی تماس گرفت و وعده‌ی رهایی نزدیکانش را داد. او با تضرع از این عضو طالبان خواست که نزدیکانش را رها کند و او در مقابل «دست و پای» این طالب را «می‌بوسد».

همچنین خانم رحمتی گفت که پس از آزادی نزدیکانش از چنگ طالبان، از کارش در نهاد خیریه‌ی هیله دست می‌کشد و افغانستان را ترک می‌کند. او تأکید کرد: «دیگر کارهایم را متوقف می‌کنم؛ چون قندهار را وحشت و ترس فراگرفته است.»

در همین حال، رحمت‌الله نریوال، مسئول مطبوعاتی طالبان در قندهار به روزنامه اطلاعات روز گفت که این حمله کار افراد این گروه بوده است. به گفته‌ی او، در این خانه یک نفر «مسلح» از نیروهای استخباراتی «رژیم گذشته» پنهان شده بود.

به گفته‌ی او، با رسیدن طالبان در مقابل این خانه، از داخل خانه صدای شلیک هم شنیده شده است. رحمت‌الله نریوال تأکید کرد که او و سایر افراد مرتبط به او توسط طالبان بازداشت شده‌اند.