یوناما
عکس: آرشیف

عفو بین‌الملل خواستار تمدید مأموریت سازمان ملل در افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید مأموریت این سازمان در افغانستان را برای نظارت و گزارش نقض حقوق بشر تمدید کند.

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۳ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حضور و مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان برای نظارت و گزارش نقض موارد حقوق بشر الزامی است.

در اعلامیه تأکید شده است که سازمان ملل متحد تشکیلات و منابع مورد نیاز خود را برای مأموریت این سازمان در افغانستان، در اختیار این کشور قرار دهد.

 لارنس ماس، وکیل مدافع ارشد سازمان عفو بین‌الملل از نقض حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که با تسلط گروه طالبان در افغانستان، گروه‌های آسیب‌پذیر و به‌ویژه اقلیت‌های قومی، زنان، دختران، روزنامه‌نگاران و کسانی که با دولت پیشین، کشورهای خارجی و پیمان‌کاران آنان کار کرده‌اند، در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

او همچنین به کشتار غیرنظامیان توسط طالبان در ولایت پنجشیر اشاره کرده و آن را وحشت‌ناک خوانده است. لارنس ماس گفته که این موارد نیازمند ضرورت فوری نظارت جامعه‌ی بین‌الملل است.

او تأکید کرده است که طالبان ورود مواد غذایی و ضروری به پنجشیر را نیز منع کرده‌اند.

در همین حال، وکیل مدافع ارشد عفو بین‌الملل گفته است که سازمان ملل متحد یک هیأت حقیقت‌یاب برای افغانستان ایجاد کند. او همچنین افزوده است که معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان باید هر ماه از وضعیت حقوق بشر در این کشور به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارش ارایه کند.

با این درخواست سازمان عفو بین‌الملل بیش از ۵۰ سازمان ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی هم موافقت کرده و خواهان تمدید حضور و مأموریت سازمان ملل متحد در افغانستان شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *