بیش از ۱۲ میلیون دالر به‌دست‌آمده از خانه‌های مقامات دولت پیشین به بانک مرکزی تسلیم شد

بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) می‌گوید که گروه طالبان مبلغ ۱۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۲۴۶ دالر امریکایی و یک مقدار خشت طلا را از اقامتگاه شماری از مقامات دولت پیشین به‌دست آورده است.

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه، ۲۴ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفته که این مبلغ پول هم‌اکنون از سوی نیروهای گروه طالبان به این بانک سپرده شده است.

به نقل از خبرنامه، طالبان بخش زیادی از «طلا و پول‌های حصول‌شده» را از اقامتگاه امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری پیشین به‌دست آورده‌اند.

بانک مرکزی به نقل از مسئولان طالبان گفته که هنوز مشخص نشده است که مقامات دولت پشین این مقدار پول و طلا را به چه مقصدی در خانه‌های‌شان نگهداری می‌کرده‌اند.

این بانک نام سایر مقامات دولت پیشین را ذکر نکرده است. همچنین در خبرنامه‌ی آن توضیح داده نشده که چه مقدار پول و طلا از خانه‌ی امرالله صالح به‌دست آمده است.

اما چند روز پیش دو ویدیوی جداگانه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن‌ها ادعا شده است نیروهای طالبان از خانه‌ی امرالله صالح، معاون ریاست‌جمهوری پیشین در پنجشیر مبلغ ۶.۵ میلیون دالر، ۱۸ خشت طلا و یک ذخیره‌گاه سلاح کشف کرده‌اند.

احمدالله وثیق، معاون کمیسیون فرهنگی طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز کشف این مبلغ پول را از خانه‌ی امرالله صالح رد کرد. بعدا بلال کریمی، سکرتر ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان این ویدیوها را تأیید کرد.