نشست شانگهای؛ ازبیکستان خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان در بانک‌های جهان شد

شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور ازبیکستان گفته است که اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای به رهبری چین و روسیه باید برای جلوگیری از افراط‌گرایی با طالبان مذاکره کنند.

به گزارش رویترز،  آقای میرضیایف امروز در نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، همچنین گفته است که برای تسهیل روند گفت‌وگو با طالبان، دارایی‌های افغانستان که در بانک‌های جهان مسدود شده، باید آزاد شود.

او گفته است: «با توجه به وضعیت بشردوستانه، ما پیشنهاد بررسی احتمال لغو توقف حساب‌های افغانستان در بانک‌های خارجی را می‌دهیم.»

در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیز خواستار تماس بین این سازمان و کابل شده، اما روی چگونگی این تماس جزئیات نداده است.

نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای امروز در شهر دوشنبه برگزار شد. افغانستان به‌عنوان عضو ناظر این سازمان، در نشست حضور نداشت.

بیش از ۱۵ اشتراک‌کننده‌ی این نشست سخنرانی کردند. بیشتر سخنرانان روی ایجاد دولت فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

امام علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان گفت که عملی‌کردن هر گونه سیستم سیاسی در کابل، بدون در نظرگرفتن افکار عمومی، می‌تواند عواقب غیرقابل پیش‌بینی را به دنبال داشته باشد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز ضمن تأکید بر ایجاد یک ساختار فراگیر با حضور تمام اقوام، از جامعه جهانی نیز خواست که مردم افغانستان را تنها نگذارند. او گفت که اولویت‌های فوری جلوگیری از بحران انسانی و اقتصادی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *