باشندگان ناور غزنی: کوچی‌ها کشت‌زارها را از بین بردند و چیزی برای زمستان نداریم

شماری از ساکنان ولسوالی ناور غزنی می‌گویند که همزمان با سقوط این ولسوالی به‌دست نیروهای گروه طالبان، کوچی‌ها وارد بخش‌هایی از آن شده‌اند.

یک ساکن منطقه‌ی «بالاگردن» ولسوالی ناور که خواست هویتش فاش نشود، امروز (یک‌شنبه، ۲۸ سنبله) به روزنامه اطلاعات روز گفت که کوچی‌ها هنگام ورود به این منطقه، کشت‌زارهای‌شان را از بین برده‌اند.

او افزود: «کوچی‌ها با رهاکردن گله‌های گوسفند و شترشان در کشت‌زارها، محصولات زراعتی ما را از بین بردند. پیش از این در هر سال بیش از دوهزار سیر گندم محصول می‌گرفتیم، اما امسال کم‌تر از ۵۰۰ سیر گندم محصول گرفته‌ایم. بیشتر ما هیچ چیزی برای زمستان پیشرو نداریم.»

این ساکن منطقه‌ی بالاگردن تأکید کرد که اکثر کوچی‌ها خیمه‌های‌شان را در پیش روی خانه‌ها برپا کرده‌اند و با ساکنان محل نیز بدرفتاری می‌کنند: «این‌ها (کوچی‌ها) مسلح اند. وقتی که نسبت به رهاکردن گله‌ی گوسفند و شتران‌شان بر کشت‌زارها اعتراض می‌کنیم، تهدید به کشتن می‌کنند.»

او تأکید کرد که کوچی‌ها بارها به آنان گفته‌اند که «این منطقه و چراگاه‌هایش مربوط آنان می‌شود».

یک ساکن منطقه‌ی «چراغ‌سنگ» ناور هم گفت که «کوچی‌های مسلح هنگام ورودشان در منطقه مدعی شدند که مرکب (خر) یکی از ساکنان منطقه از آن‌ها است و در آخر هم آن را گرفتند».

همچنین به گفته‌ی او، این افراد مدعی شده بودند که دو رأس گوسفندشان در این منطقه «دزدی» شده است. به‌دنبال آن کوچی‌ها به طالبان شکایت می‌کنند و «طالبان [نیز] حکم می‌دهند که در ازای گم‌شدن دو رأس گوسفند، ساکنان محل مبلغ ۲۷ هزار افغانی به کوچی‌ها بدهند».

او تأکید کرد که ساکنان این منطقه دو روز پیش این مقدار پول را جمع‌آوری و به کوچی‌ها داده‌اند.

به گفته‌ی این ساکن منطقه چراغ‌سنگ، طالبان افزون بر این موارد، اهالی منطقه ناور را هم در نقاط مختلف از جمله چراغ‌سنگ مورد بازرسی بدنی قرار می‌دهند.

آنان در این مورد به گروه طالبان در مرکز ولسوالی ناور هم شکایت کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، طالبان وعده‌ی رسیدگی داده، ولی هنوز اقدامی نکرده‌اند.

روزنامه اطلاعات روز موفق به دریافت دیدگاه طالبان در این مورد نشد.

دیدگاه‌های شما
  1. با سلام.بعضی از واژه های به کار رفته در خبرها برای ما ایرانیها نا مفهوم هستن. به عنوان نمونه نوشتید ۵۰۰ سیر گندم …!
    میدونم سیر از یکاهای (واحدهای) وزن است ولی برای یک کشاورز، محصول ۵۰۰ سیر گندم خیلی ناچیز است و به همین دلیل دچار تردید شدم.
    سیر یعنی کیلو؟
    به هر حال با توجه به اینکه خیلی از ایرانیها سایت شما را دنبال می کنند لطف کنید معنی یا معادل اینگونه واژه ها رو هم بنویسید. با سپاس.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *