امریکا، آسترالیا، هند و جاپان: طالبان برای افغان‌های مایل به خروج گذرگاه امن ایجاد کنند

رهبران امریکا، آسترالیا، هند و جاپان در یک بیانیه‌ی مشترک از طالبان خواسته‌اند که برای شهروندان افغانستان که مایل به خروج از این کشور هستند، گذرگاه امن ایجاد کنند.

در این بیانیه که روز گذشته (جمعه، ۲ میزان) پس از نشست مشترک در مورد امنیت منطقه‌ای (QUAD) صادر شده، از طالبان همچنین خواسته شده است که حقوق بشری تمام افغان‌ها، از جمله زنان، کودکان و اقلیت‌ها را رعایت کنند.

طبق این بیانیه که از سوی کاخ سفید منتشر شده، در نشست (QUAD) روی اهمیت مبارزه با تروریسم در افغانستان و این که از خاک افغانستان به‌عنوان پناه‌گاه گروه‌های تروریستی استفاده نشود، بحث شده است.

در این نشست تأکید شده است که از خاک افغانستان نباید برای حمله بر کشورهای دیگر، پناه‌دادن یا آموزش تروریست‌ها و برنامه‌ریزی یا تأمین مالی اقدامات تروریستی استفاده شود.

سران کشورهای عضو (QUAD) در این نشست گفته‌اند که سیاست‌های دیپلماتیک، اقتصادی و حقوق بشری‌شان را در قبال افغانستان هماهنگ می‌کنند.

آنان همچنین تأکید کرده‌اند که همکاری‌های ضدترویستی و بشردوستانه‌ی‌شان را در ماه‌های آینده مطابق به قطع‌نامه‌ی ۲۵۹۳ سازمان ملل متحد، بیشتر خواهند کرد.

از سوی هم، در بخشی از بیانیه‌ی مشترک امریکا، آسترالیا، جاچان و هند آمده است که آنان هر گونه حمایت لوجستیکی، مالی یا نظامی از گروه‌های تروریستی که این گروه‌ها را قادر به حملات بیرون‌مرزی کند، محکوم می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *