امام‌علی رحمان و عمران خان

نخست‌وزیر پاکستان و رییس‌جمهور تاجیکستان درباره‌ی وضعیت افغانستان تلفنی گفت‌وگو کردند

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان در مورد وضعیت افغانستان تلفنی صحبت کرده است.

دفترهای نخست‌وزیر پاکستان و رییس‌جمهور تاجیکستان در خبرنامه‌های جداگانه گفته‌اند که این تماس تلفنی روز گذشته (شنبه، ۱۰ میزان) انجام شده و دو طرف توافق کرده‌اند که به تماس‌های‌شان در آینده نیز ادامه بدهند.

در خبرنامه‌ی دفتر نخست‌وزیر پاکستان آمده است که دو طرف بر اهمیت آشتی ملی در افغانستان و عمران خان به‌صورت ویژه بر رفع فوری نیازهای بشردوستانه‌ی مردم افغانستان و کمک جامعه جهانی به این مردم تأکید کرده است.

عمران خان همچنین بر اهمیت فوری مشارکت اقتصادی با افغانستان برای جلوگیری از بحران اقتصادی و تسکین رنج‌های مردم عام در این کشور تأکید کرده است.

در همین حال، در خبرنامه‌ی دفتر رییس‌جمهور تاجیکستان آمده است که وضعیت افغانستان به این دلیل که بر وضعیت منطقه تأثیر مستقیم دارد، در محراق توجه تاجیکستان قرار دارد.

طبق این خبرنامه، امام‌علی رحمان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای همکاری با همه طرف‌ها در روند صلح افغانستان، همچنین گفته است که ایجاد گفت‌وگوی جامع بین نیروهای مختلف یکی از عوامل مهم برای بازگرداندن صلح و ثبات در افغانستان است.

تماس تلفنی عمران خان و امام‌علی رحمان در مورد وضعیت افغانستان درحالی انجام شده است که در افکار عامه پاکستان به‌عنوان حامی طالبان عنوان می‌شود.

تاجیکستان نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان، بر ایجاد حکومت همه‌شمول با مشارکت تمام اقوام تأکید کرده است. طالبان اما تاجیکستان را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم کرده‌اند.

عمران خان و امام‌علی رحمان در جریان هفته‌ی اخیر ماه سنبله نیز در حاشیه‌ی نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای دیدار و درباره‌ی وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده بودند.

طبق گزارش رسانه‌های پاکستانی، خان در آن زمان گفته بود که بین تاجیکان افغانستان و طالبان آشتی می‌کند و سپس اعلام کرد که مذاکراتش با طالبان را به‌خاطر شامل کردن تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبیک‌ها در حکومت آغاز کرده است.