سرپرست وزارت معارف طالبان: هیچ آموزگار مردی دختران دانش‌آموز جوان را تدریس نخواهد کرد

نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف گروه طالبان می‌گوید که دختران دانش‌آموز جوان را هیچ آموزگار «مرد» و پسران دانش‌آموز جوان را هیچ آموزگار «زن» آموزش نخواهد داد.

وزارت معارف طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که نورالله منیر این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۱۴ میزان) در دیدار با عمر عبدی، معاون اجرایی اداره‌ی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، منیر گفته است: «برای دختران [دانش‌آموز] بزرگتر آموزگار مرد و برای پسرهای [دانش‌آموز] بزرگتر آموزگار زن وجود نخواهد داشت.»

او همچنین تأکید کرده است که دختران دانش‌آموز باید در هنگام رفتن به مکتب «حجاب اسلامی» را رعایت کنند. سرپرست وزارت معارف گروه طالبان افزوده است که این گروه در تلاش است تا صنف‌های جداگانه برای دختران دانش‌آموز ایجاد کند.

به گفته‌ی او، طالبان روی طرحی برای ایجاد «محیط سالم و ایمن» برای دختران که مطابق با احکام دین اسلام باشد، کار می‌کند و این طرح نیز به‌زودی تکمیل و به تعقیب آن مکاتب دخترانه بازگشایی می‌شود.

نورالله منیر همچنین گفته است که طالبان متعهدند تا خدمات آموزشی متوازن را به تمام نقاط افغانستان ارایه کنند. او تأکید کرده است هر کسی که در این مورد به طالبان کمک و همکاری کند، این گروه استقبال می‌کند.

معاون اجرایی یونیسف گفته که سازمان ملل متحد متعهد است تا در چارچوب محیط کاری خود در قسمت ارایه‌ی خدمات آموزشی با کیفیت و متوازن و مهیاکردن محیط سالم درسی برای کودکان در افغانستان کار کند.

به گفته‌ی او، هم‌اکنون یک‌سوم کودکان در افغانستان به مکتب دسترسی دارند و افرادی که هم دسترسی به مکتب دارند، شرایط مناسب آموزشی برای آنان مهیا نشده است.

این درحالی است که با گذشت ۱۹ روز از آغاز مکاتب در کشور، به دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف هفت، هنوز اجازه‌ی رفتن به مکتب از سوی گروه طالبان داده نشده است. افزون بر این، طالبان پس از تسلط بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، محدودیت در بخش‌های مختلف بر زنان وضع کرده‌اند.