جایزه صلح نوبل

ماریا رسا و دیمیتری مراتف، دو روزنامه‌نگار برنده‌ی جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ شدند

کمیته نوبل ناروی اعلام کرده است که جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۱ را به ماریا رسا و دیمیتری مراتف، دو روزنامه‌نگار اعطا می‌کند. ماریا رسا از فیلیپین و مراتف از روسیه است.

در اعلامیه‌ی این کمیته که امروز (جمعه، ۱۶ میزان) منتشر شده، آمده است که خانم رسا و آقای موراتوف جایزه‌ی صلح را به‌خاطر مبارزه‌ی شجاعانه‌ی شان برای آزادی بیان در فیلیپین و روسیه دریافت می‌کنند.

این دو روزنامه‌نگار جایزه صلح نوبل را به دلیل تلاش‌های شان برای حفظ آزادی بیان که به‌گفته‌ی کمیته نوبل ناروی، پیش‌شرطی برای دموکراسی و صلح است، دریافت کرده‌اند.

طبق این اعلامیه، این دو خبرنگار نماینده‌ی تمام خبرنگاران اند و در دنیایی که دموکراسی و آزادی مطبوعات با شرایط نامساعد روبه‌رو است، از این آرمان دفاع می‌کنند.

کمیته نوبل ناروی گفته است که ماریا رسا از آزادی بیان برای افشای سوءاستفاده‌ی قدرت، استفاده از خشونت و اقتدارگرایی فزاینده در فیلیپین، استفاده می‌کند.

او در سال ۲۰۲۱ (Rappler) یا شرکت رسانه‌های دیجیتال برای روزنامه‌نگاری تحقیقی را تأسیس کرده است. ماریا رسا به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و مدیر شرکت Rappler توانسته است از آزادی بیان دفاع کند.

Rappler سایتی است که به نقد حکومت دست راستی رودریگو دوترته پرداخته و استفاده‌ی هدفمند از اخبار جعلی در جهت اهداف سیاسی را فاش کرده است.

طبق اعلامیه‌ی کمیته نوبل ناروی، دیمیتری مراتف، روزنامه‌نگار روسی سال‌هاست که از آزادی بیان در روسیه تحت شرایط چالش‌برانگیز دفاع می‌کند. او در سال ۱۹۹۳ روزنامه مستقل و انتقادی نووایا گازت را در روسیه بنیان‌گذاری کرد.

نووایا گازت از بدو تأسیس، مقالات انتقادی را در زمینه‌های مختلف از جمله فساد، خشونت پولیس، بازداشتی‌های غیرقانونی، تقلب در انتخابات و استفاده از نیروهای نظامی روسیه در داخل و خارج از روسیه منتشر کرده است.

کمیته نوبل ناروی علاوه کرده است که بدون آزادی بیان و آزادی مطبوعات ، ترویج موفقیت‌آمیز برادری بین ملت‌ها، خلع سلاح و نظم جهانی بهتر برای موفقیت در زمان کنونی دشوار خواهد بود.

این کمیته تأکید کرده است که جایزه امسال صلح نوبل کاملاً براساس وصیت‌نامه‌ی آلفرد نوبل به دو روزنامه‌نگار داده می‌شود.

بر اساس وصیت آلفرد نوبل، جایزه‌ی نوبل معمولا به کسانی داده می‌شود که بیشترین کوشش را در راه برادری ملت‌ها، انحلال یا کاهش ارتش‌ها و یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح انجام داده باشد.