دیدار نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه

نخستین بار پس از خروج امریکا و سقوط افغانستان؛ نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه دیدار می‌کنند

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد امریکایی گزارش کرده است که یک هیأت امریکایی با نمایندگان ارشد طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار می‌کند.

این دیدار که اولین ملاقات رودررو در سطح بالا از زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان است، قرار است امروز و فردا (شنبه و یک‌شنبه) در دوحه انجام شود.

مقام‌ها که نامی از آن‌ها برده نشده، به رویترز گفته‌اند که تام وست، معاون نماینده‌ی وزارت خارجه و سارا چارلز، مقام ارشد بشردوستانه اداره توسعه‌ای امریکا (USAID) در ترکیب هیأت امریکایی حضور دارند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که نزدیک به دو سال مذاکرات با طالبان را رهبری کرد، در این دیدار حضور نخواهد داشت.

از طرف طالبان نیز شماری از اعضای کابینه در دیدار حضور خواهند داشت. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان روز گذشته در رأس هیأتی از طالبان عازم دوحه شد.

طبق گزارش رویترز، هیأت امریکایی طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا از خروج ایمن شهروندان امریکایی و دیگران از افغانستان اطمینان دهند و مارک فرریش، شهروند ربوده‌شده‌ی امریکایی نیز آزاد شود.

اولویت دیگر به‌گفته‌ی رویترز، این است که در این دیدار تأکید خواهد شد تا طالبان به تعهدات‌شان پایبند بمانند و اجازه ندهند که افغانستان دوباره به لانه‌ی امن القاعده و یا دیگر افراط‌گرایان تبدیل شود.

رویترز گفته است که هیأت امریکایی همچنین از طالبان خواهد خواست تا دست‌رسی به کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند؛ زیرا افغانستان با چشم‌انداز «واقعا شدید» مواجه است و احتمال دارد نتواند از «رکود اقتصادی» جلوگیری کند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت امریکا به رویترز گفته است که این جلسه در مورد به رسمیت شناختن و یا دادن مشروعیت به طالبان نیست، بلکه هر گونه مشروعیتی باید از طریق اقدامات خود طالبان به‌دست آید.

این مقام تأکید کرده است: «این ملاقات در ادامه‌ی تعاملات عملگرا با طالبان است که بر موضوعات مربوط به منافع حیاتی ملی امریکا تأکید کرده‌ایم.»

در گزارش رویترز آمده است که هیأت امریکایی طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا به حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران احترام بگذارند و یک دولت فراگیر با حمایت گسترده تشکیل دهند.