دادگاه بین‌المللی کیفری: برای آغاز بررسی جنایات جنگی مقام‌های فعلی افغانستان باید معرفی شوند

دادگاه بین‌المللی کیفری می‌گوید که برای آغاز تحقیقات درباره‌ی جنایات جنگی در افغانستان نیاز است تا سازمان ملل متحد در مورد هویت نمایندگان کنونی این کشور معلومات دهد.

این دادگاه روز گذشته (جمعه، ۱۶ میزان) در اعلامیه‌ای گفته است که اتاق دادگاه دوم دادگاه بین‌المللی کیفری از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و دفتر مجمع عمومی این سازمان خواسته است تا برای شناسایی مقام‌های کنونی جمهوری اسلامی افغانستان اطلاعات ارایه کند.

در اعلامیه تأکید شده است که معلومات در مورد هویت این افراد باید به‌روز باشد.

این تصمیم پس از درخواست یک دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای از سرگیری تحقیقات در مورد وضعیت افغانستان اتخاذ شده است.

کریم اسد احمدخان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی در یک اعلامیه در تاریخ ۵ میزان گفته بود که روند بررسی جنایات مرتبط به گروه‌های طالبان و داعش در افغانستان از سر گرفته شود. او افزوده بود که تصمیم گرفته تا تحقیقات دفتر خود را بیشتر بر جنایاتی متمرکز کند که از سوی این گروه‌ها در جریان سال‌های گذشته در افغانستان رخ داده است.

به گفته‌ی او، این موارد شامل اتهام در مورد حمله‌ها بر غیرنظامیان، اعدام‌های غیرقانونی، آزار و اذیت زنان و دختران، جرایم در برابر کودکان و برخی دیگر از جرایم که بر غیرنظامیان تأثیر می‌گذارد، می‌شود.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه حوت ۱۳۹۸ خورشیدی فیصله کرده بود که بررسی عمل‌کرد گروه طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی پس از ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی را آغاز می‌کند.