دادستان جدید دیوان کیفری بین‌المللی: روند بررسی جنایات در افغانستان از سر گرفته شود

کریم اسد احمدخان، دادستان جدید دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) می‌گوید که روند بررسی جنایات مرتبط به گروه‌های طالبان و داعش در افغانستان از سر گرفته شود.

کریم اسد احمدخان روز گذشته (دوشنبه، ۵ میزان) در اعلامیه‌ای گفته که تصمیم گرفته است تا تحقیقات دفتر خود را بیشتر بر جنایاتی متمرکز کند که از سوی این گروه‌ها در جریان سال‌های گذشته در افغانستان رخ داده است.

به گفته‌ی او، این موارد شامل اتهام در مورد حمله‌ها بر غیرنظامیان، اعدام‌های غیرقانونی، آزار و اذیت زنان و دختران، جرایم در برابر کودکان و برخی دیگر از جرایم که بر غیرنظامیان تأثیر می‌گذارد، می‌شود.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی تأکید کرده است که پرونده‌های مؤثقی بسازد تا این جنایات را به‌گونه‌ی معقول در محکمه ثابت کند. با این حال، او گفته است که دفترش تلاش می‌کند تا وظایف خود را با اولویت‌بندی پرونده‌ها براساس شدت جنایات، سنگینی ادعا و همچنین منابع در دست‌رس انجام دهد.

این دادستان دیوان کیفری بین‌المللی حمله‌ی انتحاری گروه داعش در چهارم سنبله در نزدیکی فرودگاه کابل را از جمله‌ی مواردی خوانده که باید در نخست مورد بررسی قرار گیرد. در این رویداد، ۱۷۰ نفر کشته شدند.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه حوت ۱۳۹۸ خورشیدی فیصله کرده بود که بررسی عمل‌کرد گروه طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی پس از ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی را آغاز می‌کند.

امریکا تاکنون عضویت دیوان کیفری بین‌المللی را نگرفته و صلاحیت این دادگاه برای انجام تحقیق در مورد شهروندان امریکایی را به این دلیل که «حاکمیت ملی امریکا» را تهدید می‌کند، هم به رسمیت نمی‌شناسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌‌ی پیشین ایالات متحده‌ی امریکا در آن هنگام این تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی را «غیرمنتظره و غیرمسئولانه» خوانده بود.

اکنون جولینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی امریکا اما گفته که کشورش از این اقدام دیوان کیفری بین‌المللی استقبال می‌کند. او روز گذشته در یک نشست خبری گفته است که امریکا از اولویت بندی دیوان کیفری بین‌المللی استقبال می‌کند تا گروه طالبان در برابر اتهامات وارده، حسابده شود.

تا کنون صدها شکایت‌نامه از طرف بازماندگان قربانیان جرایم جنگی طی نزدیک به دو دهه‌ی گذشته برای بررسی به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه فرستاده شده است.