تعهد کمک به مردم افغانستان در نشست گروه ۲۰؛ «کمک‌ها به معنای به رسمیت‌شناختن طالبان نیست»

کشورهای عضو گروه ۲۰ تعهد کرده‌اند که برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه‌ی اقتصادی در افغانستان باید تلاش کنند.

در این نشست که روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۰ میزان) به میزبانی ایتالیا، رییس دوره‌ای گروه ۲۰ به‌صورت مجازی برگزار شده بود، اشتراک‌کنندگان همچنین بر فراهم‌آوری کمک‌های بشری به «مردم افغانستان» از طریق سازمان‌های مستقل بین‌المللی تأکید کرده‌اند.

آنان گفته‌اند که به مردم افغانستان به‌صورت مستقیم کمک می‌کنند، اما این به معنای به رسمیت‌شناختن دولت طالبان نیست.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا گفته بسیار تصور این موضوع سخت است که «چطور می‌توان به مردم افغانستان کمک کرد… بدون آنکه به نوعی با دولت طالبان تعامل داشت».

جوبایدن، رییس‌جمهوری امریکا هم در این نشست گفته است که کمک‌ها باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی به مردم افغانستان صورت گیرد، نه گروه طالبان.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است که جهان نباید اجازه‌ی بروز هرج‌ومرج در افغانستان را بدهد. به گفته‌ی او، فروپاشی اقتصادی در افغانستان به نفع هیچ کسی نخواهد بود. او همچنین گفت که آلمان به تعهد خود مبنی بر اعطای ۶۰۰ میلیون یورو کمک به افغانستان متعهد است.

او در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تأکید کرده است که طالبان باید به تمامی نهادهای سازمان ملل اجازه‌ی تحویل کمک‌ها به مردم افغانستان را بدهند. خانم مرکل همچنین بر رعایت حقوق زنان و دختران توسط طالبان تأکید کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این نشست در مورد چگونگی نقش این سازمان در رهبری رسیدگی به مشکلات افغانستان صحبت کرد. او گفت که سایر کشورها نمی‌خواهند روابط مستقیم با گروه طالبان داشته باشند.

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا در این نشست بسته‌ی کمکی به ارزش یک میلیارد یورو به افغانستان و کشورهای همسایه‌ی آن که پناهجوی افغان را می‌پذیرند، ارایه کرده است.

او گفته است که همه باید تلاش‌شان را برای جلوگیری از بحران شدید انسانی و سقوط اقتصاد افغانستان به خرج دهند.

کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه‌ی اروپا شامل ۳۰۰ میلیون یور کمک‌های بشردوستانه که قبلا تعهد شده بود، ۲۵۰ میلیون یورو برای نیازهای فوری و کمک پولی برای حمایت از همسایه‌های افغانستان و بهبود امنیت در منطقه می‌شود.

در این نشست گروه ۲۰ اما، کشورهای چین و روسیه شرکت نکرده بود. در این گروه کشورهای امریکا، بریتانیا، آلمان، فرنسه، روسیه، چین، ایتالیا، اندونیزیا، جاپان، مکزیک، اسپانیا، استرالیا، ترکیه، کاناد، کوریای جنوبی، برازیل، عربستان سعودی، افریقای جنوبی و ایتویبا عضو اند.

در نشست گروه ۲۰ در حالی بر کمک به افغانستان تأکید شده است که دو روز پیش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و برای پیش‌گیری از آن، جهان باید به اقتصاد افغانستان پول نقد تزریق کند.

آنتونیو گوترش افزوده بود که اقتصاد «شکننده»ی افغانستان که از خشکسالی و شیوع ویروس کرونا متأثر شده بود، اکنون با مسدودشدن دارایی‌ها و توقف کمک‌های انکشافی به‌دنبال تسلط طالبان بر این کشور، در حال فروپاشی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *