گوترش

دبیرکل سازمان ملل: جهان باید از فروپاشی اقتصاد افغانستان جلوگیری کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید که اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و برای پیش‌گیری از آن، جهان باید به اقتصاد افغانستان پول نقد تزریق کند.

آنتونیو گوترش این موضوع را روز گذشته (دوشنبه، ۱۹ میزان) مطرح کرده است. او گفته اقتصاد «شکننده»ی افغانستان که از خشکسالی و شیوع ویروس کرونا متأثر شده بود، اکنون با مسدودشدن دارایی‌ها و توقف کمک‌های انکشافی به‌دنبال تسلط طالبان بر این کشور، در حال فروپاشی است.

به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد، «بانک‌ها در [افغانستان] در حال مسدودشدن است و خدمات ضروری چون مراقبت‌های صحی در بسیاری از مناطق به حالت تعلیق درآمده است».

به گفته‌ی او، نیاز است تا راه‌هایی جست‌وجو شود که اقتصاد افغانستان بتواند دوباره نفس بکشد. گوترش تأکید کرد که این موضوع می‌تواند بدون نقض قوانین بین‌المللی انجام گیرد.

از سویی هم، او گفته است که بحران بشری در افغانستان در حال رشد است،‌ اما سازمان ملل متحد در حال ارایه‌ی خدمات به مردم افغانستان است.

به گفته‌ی آنتونیو گوترش، این بحران حداقل ۱۸ میلیون نفر (بیش از نیم جمعیت افغانستان) را تحت تأثیر قرار داده است.

در همین حال، او تأکید کرده است که باید راهی برای بازگشت «از این پرتگاه» جست‌وجو شود. به گفته‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد، این موضوع هم به عهده‌ی کسانی است که هم‌اکنون در افغانستان مسئول اند.

او گفته است که گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، وعده‌های مختلف به مردم افغانستان به‌شمول زنان، کودکان، اقلیت‌ها، کارمندان دولت پیشین داده‌ و گفته‌اند که از حقوق آنان حفاظت می‌کنند.

به‌دنبال تسلط طالبان بر افغانستان در تاریخ ۲۴ اسد، این گروه محدودیت در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. زنان زیادی از کار بی‌کار شدند و حتا به بسیاری از دختران اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نشده است.

همچنین پس از این تاریخ، نگرانی‌های جدی در مورد سقوط اقتصاد کشور مطرح شده است. دولت امریکا حدود ۹ میلیارد دالر ارز بانک مرکزی را مسدود کرده است. این مبلغ علی‌رغم درخواست طالبان، هنوز توسط امریکا آزاد نشده است.