هیأت امریکایی با سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در قطر دیدار کرد

یان مک‌کری، رییس نمایندگی امریکا در افغانستان با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان گفته که دیدار میان دو طرف امروز (چهارشنبه، ۵ عقرب) در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت گرفته است.

به گفته‌ی او، امیرخان متقی و یان مک‌کری در این دیدار در ادامه‌ی نشست‌های قبلی، در مورد روابط امریکا و افغانستان و موضوعات مرتبط گفت‌وگو کرده‌اند. سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان این گفت‌وگو را عمیق توصیف کرده است.

قبلا هیأت‌های دو طرف برای نخستین بار پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، در تاریخ ۱۷ و ۱۸ میزان نیز در قطر باهم دیدار و گفت‌وگو کردند. امیرخان متقی گفته بود که هیأت این گروه در دیدار با هیأت امریکایی در قطر گفته است تضعیف حکومت طالبان به نفع «هیچ کسی» نیست.

هر دو طرف توافق کردند تا آنچه را که در توافق‌نامه‌ی دوحه روی آن مذاکره شده بود، حفظ کنند. همچنین طالبان به هیأت امریکایی گفته‌ بودند که امریکا به حریم فضایی افغانستان احترام بگذارد و نباید در امور داخلی این کشور مداخله کند.

 امیرخان متقی این دیدار هیأت طالبان با هیأت امریکایی را مهم خوانده و گفته بود که برای نخستین بار است که هیأت این گروه با صلاحیت کامل برای حل مسائل افغانستان با جامعه‌ی بین‌المللی وارد گفت‌وگو می‌شود و در این مورد تصمیم می‌گیرد.