متقی

هیأت طالبان در دیدار با هیأت امریکایی: تضعیف حکومت ما به نفع کسی نیست

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان می‌گوید که هیأت این گروه در دیدار با هیأت امریکایی در قطر گفته است تضعیف حکومت طالبان به نفع «هیچ کسی» نیست.

امیر خان متقی در یک پیام صوتی گفته که این دیدار میان هیأت این گروه به رهبری او و هیأت امریکایی روز گذشته (شنبه، ۱۷ میزان) در شهر دوحه، پایتخت قطر صورت گفته است. گفت‌وگو میان دو طرف امروز نیز ادامه می‌یابد.

به گفته‌ی او، هر دو طرف توافق کرده‌اند تا آنچه را که در توافق‌نامه‌ی دوحه روی آن مذاکره شده بود، حفظ کنند. همچنین طالبان به هیأت امریکایی گفته‌اند که امریکا به حریم فضایی افغانستان احترام بگذارد و نباید در امور داخلی این کشور مداخله کند.

در همین حال، او تأکید کرده که حکومت طالبان خواهان بهبود روابط با جامعه‌ی بین‌المللی است.

همچنین امیرخان متقی، دیدار هیأت طالبان با هیأت امریکایی را مهم خوانده و گفته که برای نخستین بار است که هیأت این گروه با صلاحیت کامل برای حل مسائل افغانستان با جامعه‌ی بین‌المللی وارد گفت‌وگو می‌شود و در این مورد تصمیم می‌گیرد.

هیأت طالبان پس از دیدار با هیأت امریکایی با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه‌ی قطر نیز دیدار کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی و معین نشرت وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که دو طرف در این دیدار روی روابط دو جانبه و پروژه‌های اقتصادی گفت‌وگو کرده‌اند. وزیر خارجه‌ی قطر به طالبان اطمینان داده که کشورش آماده‌ی همکاری با افغانستان است.

امیرخان متقی هم گفته که حکومت طالبان خواستار بهبود روابط با قطر است.

هیأت طالبان دو روز پیش برای گفت‌وگو با هیأت امریکایی عازم قطر شد. پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که تام وست، معاون نماینده‌ی وزارت خارجه و سارا چارلز، مقام ارشد بشردوستانه اداره‌ی توسعه‌ای امریکا (USAID) در ترکیب هیأت امریکایی حضور دارند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که نزدیک به دو سال مذاکرات با طالبان را رهبری کرد، در این دیدار حضور نخواهد داشت.

دیدگاه‌های شما
  1. اهل هنود برادر ماست بی حرمتی به اهل هنود بی حرمتی به فرهنگ افغانستان است متاسفانه که گروه ترویستی پاکستانی طالبان نه به فرهنگ و نه به انسانیت باور نداراند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *