آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی امریکا

امریکا بیش از ۱۴۴ میلیون دالر کمک بشردوستانه به مردم افغانستان را اعلام کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا بیش از ۱۴۴ میلیون دالر کمک بشردوستانه‌ی کشورش به مردم افغانستان را اعلام کرده است.

آقای بلینکن شام روز گذشته (پنج‌شنبه، ۶ عقرب) در تویتی نوشته است که امریکا به حمایت از آینده‌ی باثبات برای مردم افغانستان از راه‌های دیپلماسی، اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه متعهد است.

از سوی هم، در یک اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که این مقدار پول به‌صورت مستقیم به سازمان‌های بشردوستانه مستقل، از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، سازمان جهانی صحت (WHO) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی ارایه می‌شود تا کسانی را که در افغانستان از بحران انسانی آسیب دیده‌اند، کمک کند.

به نقل از اعلامیه، با اعلام این کمک، مجموع کمک‌های بشردوستانه‌ی امریکا به افغانستان و پناهجویان افغان در منطقه در جریان سال جاری میلادی به ۴۷۴ میلیون دالر می‌رسد. وزارت خارجه‌ی امریکا در این اعلامیه تأکید کرده است که این مقدار پول به مردم افغانستان کمک شده است، نه به طالبان.

کمک تازه‌ی بشردوستانه‌ی امریکا به مردم افغانستان درحالی اعلام می‌شود که همزمان با تسلط طالبان بر این کشور، فقر نیز به‌گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

در برخی از ولایت‌ها از جمله هرات و بادغیس در غرب کشور گزارش شده است که مردم دختران‌شان را در بدل مبلغ ناچیز به فروش گذاشته‌اند.

براساس ارزیابی برنامه‌ی توسعه و بازسازی سازمان ملل متحد، افغانستان در معرض فقر جهانی قرار دارد و نرخ فقر در این کشور تا مرز ۹۷ درصد خواهد رسید.