دیبورا لاینز، نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان
UNAMA

سازمان ملل از تشدید فاجعه‌ی بشری در افغانستان هشدار داد

دیبرا لاینز، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان ضمن هشدار از تشدید فاجعه‌ی بشری در این کشور، گفته است که طالبان قدرت را به‌دست آورده، اما هنوز اعتماد مردم را به‌دست نیاورده‌اند.

خانم لاینز روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۸ سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، همچنین گفته است که طالبان اکنون باید تصمیم بگیرند که مایل به انعطاف‌پذیری هستند و از حقوق و امیدهای هر افغان حمایت می‌کنند، یا قصد دارند که افغانستان را به دوران تاریکی بازگردانند.

او افزوده است که سازمان ملل در کنار مردم افغانستان خواهد ماند و با ارائه‌ی کمک‌های حیاتی، از حقوق همه افغان‌ها حمایت خواهد کرد.

او در عین حال هشدار داده است که اگر جامعه بین‌المللی نتواند برخی از اقدامات مهم را به‌صورت فوری انجام دهد، فاجعه‌ی بشری افغانستان می‌تواند بیشتر شود.

نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان علاوه کرده است که جامعه بین‌المللی باید به‌صورت عاجل راهی را پیدا کند که اجازه دهد پول به افغانستان منتقل و از فروپاشی کامل اقتصاد و نظم اجتماعی جلوگیری شود: «شکست جامعه بین‌المللی در افغانستان کناره‌گیری از پیامدهای آن را توجیه نمی‌کند.»

دیبرا لاینز در این نشست خاطرنشان کرده است که جامعه بین‌المللی می‌تواند از رکود شدید اقتصادی که می‌تواند میلیون‌ها نفر را به فقر و گرسنگی مواجه کند، جلوگیری کند. به‌گفته‌ی او، رکود اقتصادی، مهاجرت گسترده در پی خواهد داشت و افغانستان را برای نسل‌ها به عقب بر می‌گرداند.

در اظهارات خانم لاینز که از سوی دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) منتشر شده، آمده است: «حقوق همه افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران باید محفوظ بماند. محدودیت‌ها، ضرب‌و‌شتم و ترسانیدن معترضان و رسانه‌ها نشان‌دهنده‌ی تلاش برای درک نارضایتی‌های مشروع بسیاری از افغان‌ها نیست که از آینده‌ی خود می‌ترسند.»

به‌گفته‌ی او، طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند تا تمامی کارمندان سازمان ملل بتوانند در امنیت زندگی کنند.

او تأکید کرده است که اگر کارمندان سازمان ملل نتوانند آزادانه گشت‌وگذار کنند و از جان خود بترسند، این سازمان نمی‌تواند کار خود را برای مردم افغانستان که بسیار ضروری است، انجام دهد.

با این حال، او ابراز امیدواری کرده است که طالبان با اقدامات قاطع علیه تروریسم، خلاف منافع و حقوق صریح مردم حکومت نکنند.

از سوی هم، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد درحالی از تشدید فاجعه‌ی بشری در افغانستان هشدار داده است که در یک اعلامیه‌ی برنامه توسعه و بازسازی این سازمان نیز آمده است که احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی تولید ناخالص داخلی تا اواسط ۲۰۲۲ میلادی وجود دارد. براساس ارزیابی این اداره، افغانستان در معرض فقر جهانی قرار دارد و نرخ فقر در این کشور تا مرز ۹۷ درصد خواهد رسید.