دیدار وزیرخارجه‌ی ترکمنستان با نخست‌وزیر طالبان؛ پروژه‌ی تاپی به‌زودی آغاز می‌شود

رشید میردوف، وزیر خارجه‌ی ترکمنستان در جریان سفرش به کابل با ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان در رشته‌تویتی نوشته است که این دیدار امروز (شنبه، ۸ عقرب) در ارگ انجام شده است. دو طرف در این دیدار روی موضوعات اقتصادی، امنیتی، تجاری و کمک‌های بشردوستانه صحبت کرده‌اند.

سمنگانی افزوده که در دیدار وزیر خارجه‌ی ترکمنستان با نخست‌وزیر طالبان همچنین بر آغاز هرچه زودتر پروژه‌ی تاپی تعهد شده است. به گفته‌ی او، دو طرف توافق کرده‌اند که کار راه آهن در دو استقامت ترکمنستان – هرات و ترکمنستان – جوزجان به‌زودی آغاز شود.

از سویی هم، معاون سخن‌گوی طالبان گفته است که هیأت ترکمنستانی در بخش سیاسی نیز بر استقلال افغانستان به رهبری این گروه تأکید کرده و از همکاری‌های این کشور اطمینان داده است.

این هیأت همچنین تأکید کرده که نباید سایر کشورهای جهان هم در مسائل داخلی افغانستان به رهبری طالبان مداخله کنند.

از سویی هم، معاون سخن‌گوی طالبان گفته است این هیأت وعده داده که ترکمنستان در شرایط دشوار کنونی به کمک‌های بشردوستانه‌ی خود به مردم افغانستان ادامه می‌دهد.

این هیأت به رهبری رشید میردوف صبح امروز به کابل آمد. بلال کریمی، معاون دیگر سخن‌گوی طالبان گفته بود که آقای میردوف از سوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه در میدان هوایی بین‌المللی کابل استقبال شده است.

چند روز پیش رویترز به نقل از مقام‌های طالبان گزارش کرده بود که مقام‌های ترکمنستان در جریان این هفته از کابل دیدار می‌کنند تا در مور ادامه‌ی کار روی خط لوله تاپی گفت‌وگو کنند.

خط لوله تاپی ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند وصل می‌کند.

انتظار می‌رود این خط لوله سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش، دومین میدان گازی بزرگ جهان، به شهر فضیلکا هند در نزدیکی مرز پاکستان منتقل کند.