AP

دیدبان حقوق بشر: ممنوعیت فعالیت زنان توسط طالبان بحران انسانی را تشدید کرده است

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که ممنوعیت فعالیت امدادگران زن در افغانستان توسط گروه طالبان باعث وخیم‌ترشدن بحران انسانی در این کشور شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز گذشته (چهارشنبه، ۱۲ عقرب) با نشر گزارشی گفته است که هم‌اکنون در بیش از نیمی از ۳۴ ولایت کشور، طالبان فعالیت زنان در زمینه‌ی امدادرسانی را یا به‌گونه‌ی کامل منع و یا هم محدود کرده‌اند.

در گزارش آمده است که در تعدادی از ولایات هم این گروه زنان را مجبور کرده‌اند تا با یکی از محارم‌شان در محل کار حاضر شوند.

این سازمان که توافقات دفتر هماهنگی امور بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد با گروه طالبان را در زمینه‌ی کمک‌رسانی بررسی کرده، همچنین گفته که این گروه تنها در یک مورد در تاریخ ۲۸ اکتوبر در سه ولایت به امدادگران زن اجازه‌ی فعالیت داده است.

در همین حال، سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که محدودیت شدید طالبان بر زنان امدادگر مانع از رسیدن به کمک‌های حیاتی به افغان‌ها و به‌ویژه زنان، دختران و زنان سرپرست خانواده می‌شود.

این سازمان اما گفته است که اجازه‌دادن به امدادگران زن برای انجام‌دادن کارشان بدون محدودیت یک ضرورت عملیاتی برای امدادرسانی است.

دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که باید با طالبان توافق کتبی در این مورد امضا شود تا زنان بتوانند در سراسر کشور با امنیت در فعالیت‌های بشردوستانه مشارکت کنند.

این درحالی است که که با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ی بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.

بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ی افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان داده است.

افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ی کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ی دفاعی چهار میلیارد دالری که قبل از این توسط امریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.