شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ
SM

قتل پنج زن فعال مدنی و نظامی پیشین در بلخ؛ طالبان دو نفر را بازداشت کردند

وزارت امور داخله‌ی گروه طالبان می‌گوید که نیروهای این گروه دو نفر را به اتهام قتل زنان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ بازداشت کرده‌اند.

سعید خوستی، سخن‌گوی وزارت داخله‌ی طالبان امروز (شنبه، ۱۵ عقرب) در یک پیام ویدیویی گفته است که این افراد از منطقه‌ی «فقیرآباد» ناحیه‌ی پنجم شهر مزارشریف بازداشت شده‌اند.

به گفته‌ی او، بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند که در قتل «چهار زن» در این منطقه دست دارند. سعید خوستی افزوده است که خانم‌ها توسط این اشخاص در محل قتل خواسته شده بودند. او جزئیات بیشتری ارایه نکرده است.

اما عبدالله حقمل، آمر حوزه‌ی پنجم امنیتی طالبان در مزارشریف به روزنامه اطلاعات روز گفت که در این رویداد، چهار نفر به‌شمول دو زن و دو مرد کشته شده‌اند.

او افزود که این افراد بامداد روز پنجشنبه (۱۳ عقرب) به قتل رسیده‌اند. عبدالله حقمل دلیل این قتل را «خصومت» خانوادگی خواند و افزود که دو نفر در پیوند به آن بازداشت شده‌اند.

ویدیویی که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد پله‌های خانه‌ای که این افراد در آن جا زندگی می‌کردند، خون‌آلود است. گزارش‌دهنده‌ی این ویدیو گفته که این خانه مربوط به یک نظامی پیشین زن است.

او افزوده که طالبان آنان را شب‌هنگام به‌قتل رسانده‌اند. به گفته‌ی او، زن نظامی به همراه یک زن و دو مرد دیگر هم در این رویداد کشته شده‌اند. طالبان دست‌داشتن در این حمله را رد کردند.

اما یک فعال مدنی در بلخ که نخواست هویتش فاش شود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که این حمله کار نیروهای طالبان بوده است.

او همچنین گفت که چهار فعال مدنی زن از جمله فروزان صافی، استاد دانشگاه بلخ و فعال مدنی در این ولایت طی چند روز گذشته به‌گونه‌ی مرموز به قتل رسیده‌اند. گفته می‌شود که این افراد پس از آن به قتل رسیده‌اند که در راه رفتن به میدان‌هوایی و خارج از افغانستان بوده‌اند.

فروزان صافی

این فعال مدنی گفت که آنان پس از دریافت تماس برای خروج از افغانستان به سمت میدان‌هوایی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رفته و از «نزدیکی» این فرودگاه لادرک شده بودند. چند روز بعد از آن، اجسادشان یافت شده است.

هویت سایر این افراد مشخص نشده است.

طالبان اما، قتل این افراد را رد کردند و گفتند که چنین رویدادی در شهر مزارشریف رخ نداده است.

از سویی هم، این فعال مدنی نیروهای طالبان را متهم کرد که دست به بازداشت و کشتار سیستماتیک زده‌اند. او گفت: «قتل‌های هدفمند افراد به مراتب بیشتر از چیزی است که رسانه‌ای می‌شود. بسیاری افراد می‌ترسند و به همین خاطر کشته‌شدن و بازداشت اعضای خانواده‌اش را پنهان نگه می‌دارند.»

این فعال مدنی افزود که هم‌اکنون بیش از ۸۰ نفر به‌اتهام راه‌اندازی راهپیمایی و گردهمایی‌های اعتراضی در توقیف‌خانه‌ها و بازداشتگاه‌های این گروه قرار دارند.

ولایت بلخ در شمال کشور در روزهای نخست پس از سقوط کشور به‌دست طالبان شاهد اعتراض زنان بود. طالبان در آن هنگام با معترضان و خبرنگارانی که برای پوشش این اعتراض‌ها رفتند، در چند برخورد کردند.

از آن هنگام به بعد اعتراض‌ها خاموش شد. گرچند طالبان هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرده‌اند.