هنریتا فور، رییس اجرایی یونیسف
UNICEF

نگرانی یونیسف از افزایش ازدواج کودکان افغان: دختر ۲۰ روزه برای ازدواج در آینده پیشنهاد می‌شود

اداره حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در مورد گزارش‌های افزایش ازدواج کودکان در افغانستان «شدیدا» ابراز نگرانی کرده است.

هنریتا فور، رییس اجرایی یونیسف در بیانیه‌ای، گفته است که گزارش‌های موثقی از خانواده‌های افغان دریافت کرده است که در ازای دریافت جهیزیه، دختران ۲۰ روزه‌ی‌شان را برای ازدواج در آینده پیشنهاد کرده‌اند.

طبق این بیانیه که روز گذشته (جمعه، ۲۱ عقرب) منتشر شده، حتا قبل از آخرین بی‌ثباتی سیاسی، شرکای یونیسف ۱۸۳ مورد ازدواج کودکان و ۱۰ مورد فروش کودکان را در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی تنها در ولایت‌های هرات و بادغیس ثبت کرده‌اند. این کودکان بین شش ماه تا ۱۷ سال سن داشته‌اند.

از سوی هم، یونیسف تخمین زده است که ۲۸ درصد از زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله در افغانستان قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.

هنریتا فور افزوده است که همه‌گیری کووید۱۹، بحران غذایی ادامه‌دار و شروع زمستان، وضعیت بد خانواده‌ها را تشدید کرده است، درحالی که در جریان سال گذشته‌ی میلادی تقریبا نیمی از جمعیت افغانستان به قدری فقیر بودند که به نیازهای ضروری از جمله تغذیه و آب پاک دست‌رسی نداشتند.

او گفته است: «وضعیت بسیار وخیم اقتصادی در افغانستان خانواده‌های بیشتری را به عمق فقر سوق می‌دهد و آن‌ها را مجبور به انتخاب‌های ناامیدکننده می‌کند، از جمله به کار گرفتن کودکان و ازدواج دختران در سنین پایین.»

رییس اجرایی یونیسف گفته است که خطر ازدواج کودکان در حال حاضر به‌دلیل این که دختران نوجوان اجازه‌ی رفتن به مکتب ندارند، بیشتر شده است. این اداره استدلال کرده است که آموزش بهترین محافظت در برابر ازدواج کودکان و کار کودکان است.

در بیانیه‌ی هنریتا فور آمده است که با شرکای خود کار می‌کند تا میزان آگاهی جامعه را در مورد خطرات ازدواج زودهنگام دختران افزایش دهد؛ زیرا ازدواج کودکان می‌تواند یک عمر رنج را به همراه داشته باشد.

یونیسف علاوه کرده است: «دخترانی که قبل از ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند، کمتر در مکتب باقی می‌مانند و بیشتر در معرض خشونت خانوادگی، تبعیض، سوءاستفاده و روح ناسالم و ضعیف هستند. آن‌ها همچنین در برابر عوارض بارداری و زایمان آسیب‌پذیرتر هستند.»

در بخشی از بیانیه آمده است که یونیسف یک برنامه‌ی کمک نقدی را برای کمک به جبران خطر گرسنگی، کار کودکان و ازدواج کودکان در میان آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها آغاز کرده و قصد دارد چنین برنامه‌ها را در آینده نیز افزایش بدهد.

یونیسف همچنین گفته است که با رهبران مذهبی همکاری می‌کند تا مطمیین شود که آن‌ها در نکاح دختران جوان مشارکت ندارند: «اما این کافی نیست.»

این اداره از مقام‌های مرکزی و محلی طالبان نیز خواسته است که اقدامات مشخصی را برای حمایت و حفاظت از آسیب‌پذیرترین خانواده‌ها و دختران انجام دهند.

از طالبان همچنین خواسته شده است که بازگشایی مکاتب را برای همه دختران در اولویت قرار دهند و به آموزگاران زن نیز اجازه بدهند که بدون هیچ تأخیری به کار خود ادامه بدهند: «آینده‌ی یک نسل کامل در خطر است.»