دیبرا لاینز

نگرانی سازمان ملل از گسترش نفوذ داعش در ۳۴ ولایت: عمل‌کرد طالبان نگران‌کننده است

دیبرا لاینز، نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید که شاخه‌ی خراسان گروه داعش هم‌اکنون دامنه‌ی نفوذ خود را در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان گسترش داده است.

دیبرا لاینز این موضوع را روز گذشته (چهارشنبه، ۲۶ عقرب) در جلسه‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرد. او همچنین گفت که واکنش طالبان به گسترش نفوذ داعش در افغانستان نیز نگران کننده است.

خانم لاینز توضیح داد که این موضوع از این جهت نگران‌کننده است که به نظر می‌رسد طالبان به‌شدت به بازداشت‌ها و کشتارهای فراقضایی افراد مظنون به عضویت در داعش اتکا داشته باشند.

او افزود که این موضوع نیازمند توجه بیشتر جامعه‌ی بین‌المللی است.

همچنین نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان تأکید کرد که طالبان هنوز نتوانسته جلو رشد داعش را در افغانستان بگیرند.

اما به گفته‌ی او، داعش نفوذ خود را از چند ولایت محدود به کل کشور گسترش داده و شمار حملات این گروه از ۶۰ مورد در سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۰) به ۳۳۴ مورد در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

او این اظهارات را ساعاتی پس از وقوع دو انفجار در غرب شهر کابل که مسئولیت آن‌ها را داعش به عهده گرفت، مطرح کرده است.

در این دو رویداد که در فاصله‌ی زمانی کم‌تر از یک ساعت در ایستگاه «نقاش» در مسیر جاده‌ی «شهید مزاری» در حوزه‌ی سیزدهم امنیتی و «چهارراهی شهید» در حوزه‌ی سوم امنیتی کابل رخ داد، چندین نفر کشته و زخمی شدند.

داعش در جریان هفته‌ی جاری همچنین مسئولیت دو انفجار دیگر را در غرب کابل به عهده گرفته است. افزون بر این‌ها، این گروه با تسلط طالبان بر افغانستان، حملات مرگباری را در کابل، قندوز و قندهار راه‌اندازی کردند.

بروز فاجعه‌ی انسانی در افغانستان

نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان همچنین در بخشی از صحبت‌هایش از بروز فاجعه‌ی انسانی در افغانستان هشدار داد. او گفت که افغانستان در آستانه‌ی وقوع یک فاجعه‌ی انسانی قرار دارد.

همچنین دبیرا لاینز تأکید کرد که اقتصاد در حال فروپاشی این کشور هم خطر افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد.

براساس گفته‌های او، پیش‌بینی می‌شود که ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با بحران گرسنگی روبه‌رو باشند. او تأکید کرد که این وضعیت با فرارسیدن فصل سرما، بدتر خواهد شد.

همچنین خانم لاینز گفت که تولید ناخالص ملی افغانستان هم ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

با این حال، او تأکید کرد که بروز فاجعه‌ی انسانی در افغانستان قابل پیشگیری است؛ چون علت آن تحریم‌های مالی علیه طالبان است.

به گفته‌ی نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، تحریم‌ها نظامی بانکی کشور را فلج کرده و این موضوع بر همه‌ی بخش‌ها اثرات منفی گذاشته است.

در همین حال، او از جامعه‌ی جهانی خواست که راه‌هایی برای ارایه‌ی خدمات مالی از مردم افغانستان پیدا کنند. دیبرا لاینز گفت که مردم این کشور فکر می‌کنند تنها رها شده و تنهاگذاشتن آنان «اشتباه تاریخی» خواهد بود.

چین و روسیه هم در این نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادشدن ذخایر ارزی افغانستان توسط امریکا شد.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول، حدود ۳۷۰ میلیون دالر از کمک‌های مالی خود به افغانستان را به‌دلیل عدم شفافیت جامعه‌ی بین‌المللی در مورد به‌رسمیت‌شناختن طالبان توقیف کرده است.

بانک جهانی هم به پیروی از این اقدام، بودجه‌ی افغانستان را متوقف کرده است. این بانک از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون بیش از پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر به افغانستان داده است.

افزون بر این موارد، تقریبا ۷۵ درصد از بودجه‌ی کارمندان غیرنظامی دولت و تمامی بودجه‌ی دفاعی چهار میلیارد دالری که قبل از این توسط امریکا و متحدانش در ناتو پرداخت می‌شد، نیز از زمان سقوط افغانستان به‌دست طالبان قطع شده است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان هم روز گذشته در نامه‌ای به کنگرس امریکا، خواستار رفع تحریم علیه این گروه و اجازه‌ی دسترسی طالبان به ذخایر ارزی مسدودشده‌ی بانک مرکزی شد.

نگرانی‌ها در مورد ادامه‌ی وضع محدودیت طالبان بر زنان

 نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، تلاش کرده‌اند تا حقوق زنان و دختران را محدود کنند. او افزود که این گروه به وضع محدودیت در این مورد همچنان ادامه داده است.

دیبرا لاینز همچنین گفت که طالبان در تلاشند تا نمایندگان سایر بخش‌های جامعه را طرد کنند.

طالبان با تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید بر زنان در بخش‌های مختلف وضع کرده‌اند. این گروه تاکنون در بیشتر نقاط کشور به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است. همچنین بیشتر زنان شاغل نیز از رفتن به محل کار‌شان توسط این گروه منع شده‌اند.

اعمال محدودیت این گروه بر زنان از همان اول با اعتراضات گسترده‌ی زنان مواجه شد. اما این گروه هر نوع تظاهرات را ممنوع اعلام کرد.