شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ
SM

ساکنان مزارشریف: طالبان از هر گذر ۲۰ تا ۳۰ هزار افغانی پول برای مصارف‌شان جمع‌آوری می‌کنند

ساکنان شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ می‌گویند که نیروهای گروه طالبان در «شهرک علی‌آباد» این شهر‌ از هر «گذر» مبلغ ۲۰ تا ۳۰ هزار افغانی پول جمع‌آوری می‌کنند.

این منابع مردمی که نخواستند هویت‌شان فاش شود، امروز (چهارشنبه، ۳ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که حوزه‌ی دوازدهم امنیتی طالبان در مزارشریف تاکنون از چندین گذر در شهرک علی‌آباد این مبلغ پول را جمع‌آوری کرده‌اند.

به گفته‌ی آنان، مسئولان این حوزه‌ی امنیتی طالبان گفته‌اند که این پول‌ها را برای تأمین خرج و خوراک زمستانی‌شان جمع‌آوری می‌کنند. شهرک علی‌آباد یک منطقه‌ی فقیر و هزاره‌نشین در حوزه‌ی دوازدهم امنیتی شهر مزارشریف موقعیت دارد که حدود سه‌هزار خانواده در آن زندگی می‌کنند.

این منطقه به ۱۸ گذر تقسیم شده است. ساکن یکی از این گذرها گفت که او و حدود ۲۰۰ فامیل هم‌گذرش بیش از ۲۰ هزار افغانی به حوزه‌ی دوازدهم امنیتی طالبان پرداخته‌اند: «ابتدا ما از هر فامیل (زوج) مبلغ ۵۰ افغانی جمع‌آوری کردیم و بردیم به حوزه‌ی ۱۲. طالبان این مبلغ را نپذیرفتند. بعد مجبور شدیم که هر فامیل ۱۰۰ افغانی جمع‌آوری کنیم.»

شهرک علی‌آباد مزارشریف یک منطقه‌ی فقیرنشین است

همچین این ساکن شهرک علی‌آباد گفت که طالبان قبل از جمع‌آوری این مبلغ، یکی از متنفذان این منطقه را بازداشت کرده بودند. به گفته‌ی او، نیروهای طالبان به این متنفذ هشدار داده بودند که اگر این مبلغ را جمع‌آوری نکند، او را زندانی می‌کنند.

یک ساکن دیگر این منطقه هم گفت که طالبان به آنان خاطرنشان کرده‌اند که اگر در هر گذر مبلغ دست‌کم ۲۰ هزار افغانی را جمع‌آوری و به حوزه‌ی ۱۲ امنیتی این گروه تحویل ندهند، «به خانه‌ها می‌آیند و با زور نان سه چاشت‌شان را می‌خورند».

روزنامه اطلاعات روز موفق نشد تا در این مورد پاسخ طالبان را بگیرد.

اما سعید خوستی، سخن‌گوی وزارت امور داخله‌ی این گروه به روزنامه اطلاعات روز گفت که هیچ کسی از نیروهای طالبان اجازه ندارد تا از افراد و اشخاص پول بگیرد.

دیدگاه‌های شما
  1. با سلام
    من خودم در همین علی آباد هستم واز این خبر هیچ آگاه نیستم .
    خبرهای زنانه وجود دارد اما به شخصه از این خبر هیچ آگاه نیستم ودر مورد بازداشت بزرگان علی آباد کسانی بودند که در سابق قریه دارو جلاب زمین بودند و کسانی که اتهام داشتن اسلحه بر آنها شده بود وبعد از یک ویا دو روز آزاد شده و فعلا هم شاید افغانستان را ترک کرده باشند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *