سریال کابل

شرکت سینتیو با همکاری «۲۴۲۵ فیلمز» در مجموعه درام‌های بین‌المللی خود سریال «کابل» را می‌سازد

شرکت تولید فیلم «سینتیو» (Cinetévé)، مستقر در پاریس، چندین سریال برتر بین‌المللی در ژانرهای مختلف را حمایت می‌کند‌، از جمله سریال «کابل» بر پایه‌ی حوادث اخیر افغانستان، درام فمینستی «شکاف» و داستان معمایی «جزیره زندان».

سریال «کابل» توسط توماس ساینز، فابین سروان شرایبر، ماتیاس وبر و تیبو گاست در شرکت «۲۴۲۵ فیلمز» ساخته می‌شود. این فیلم یک فیلم هیجان‌انگیز شش قسمتی است که داستان آن بین قدرت گرفتن طالبان در ۱۴ آگست و دو هفته بعد از بسته شدن مرزها اتفاق می‌افتد. نویسنده‌ی این مجموعه اولیویه دمانگل است که نویسنده‌ی فیلم‌نامه‌های مطرحی از جمله فیلمی از سدریک خیمنز به نام «نومبر» است که به زودی اکران می‌شود و فیلمی از متی دیوپ به نام «آتلانتیک» و «جنگ‌جویان» توماس فینکیل‌کرات.  

ساینز، که در اواخر سال ۲۰۱۷ به عنوان نیروی محرکه این شرکت برای ورود به سریال‌های بین‌المللی به سینتیو پیوست، اظهار داشت که «کابل» حول محور بحران پناه‌جویان است که به دلیل تسلط طالبان بر افغانستان به وجود آمد و توضیح می‌دهد که چگونه مردم افغانستان و خارجی‌های مقیم افغانستان برای فرار از افغانستان قبل از خروج کامل نیروهای امریکایی از کشور با هم درگیر رقابت شدند. این مجموعه همچنین نشان خواهد داد که چگونه تلاش‌های مردمی سفارت‌خانه‌ها، گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی در سراسر اروپا برای کمک به تخلیه هزاران نفر به میدان آمدند. ساینز گفت که سروان شرایبر، بنیانگذار و مدیر عامل سینتیو، که در امور سیاسی دست بالایی دارد، نیز از کسانی بود که در طول تابستان در این تلاش‌ها شرکت داشت.

یکی از داستان‌های فرعی «کابل» همچنین روشن می‌کند که سازمان سیا چگونه یک هسته داعش را که گمان می‌رود نقشه حمله در میدان‌هوایی را طراحی می‌کرد، ردیابی کردند. تهیه کننده فرانسوی با اشاره به «چرنوبیل»، «آرگو» و «بابل» به عنوان مرجع، گفت که «کابل» چندین شخصیت را دنبال خواهد کرد که مسیرهایشان در میان حوادث غم‌انگیز به هم می‌پیوندد. سینتیو به دنبال جذب یک فیلم‌ساز برجسته برای کارگردانی این سریال است که قرار است به زبان‌های دری، فرانسوی و انگلیسی فیلم‌برداری ‌شود.

دمانگل گفت که او مجذوب این پروژه شده زیرا «تخلیه کابل سرشار از لحاظتی بسیار هیجان‌انگیز بود. [این] یکی از شگفت‌انگیزترین رویدادهای دهه گذشته است.»

این فیلمنامه‌نویس که به تازگی فیلم‌نامه «پدر و سرباز» را با همکاری عمر سای به پایان رسانده، گفت: «کابل» «تخلیه سفارت‌ها، ورود طالبان، حمله داعش و در این میان سیل افغان‌ها در تلاش برای فرار» به نمایش درخواهد آورد. دمانگل گفت که ایده این بود که بازه‌ی زمانی دو هفته تخلیه و تمرکز بر روی آنچه در میدان‌هوایی رخ داده است، باشد. او که این سریال را بر اساس مقالات و مصاحبه‌ها و همچنین تحقیق در مورد تاریخ معاصر افغانستان می‌نویسد، گفت: «این سریال افغان‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی از جمله فرانسوی و امریکایی را گرد هم می‌آورد.»

«کابل» دومین نمایشی است که سینتیو با مشارکت «۲۴۲۵ فیلمز» راه‌اندازی می‌کند. این دو شرکت اخیرا در فیلمی به نام «دستپخت خانگی» با هم همکاری کرده‌اند.