نید پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا

امریکا: طالبان برای تشکیل دولت فراگیر گام‌های بیشتری بردارند

وزارت خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا اعلام کرده است که توماس وِست، نماینده ویژه‌ی این کشور در امور صلح افغانستان در دیدار با هیأت طالبان، از این گروه خواسته است که گام‌های بیشتری را برای تشکیل یک دولت فراگیر و با حضور نمایندگان تمام مردم، بردارند.

نید پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای، نسبت به اتهامات نقض حقوق بشر و همچنین ادامه‌ی حضور القاعده و داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده است. به‌گفته‌ی پرایس، هیأت امریکایی از طالبان همچنین خواسته است که از حقوق تمام مردم افغانستان محافظت و سیاست عفو عمومی‌شان را حفظ و عملی کنند.

دیدار هیأت‌های امریکایی و طالبان در تاریخ ۲۹ و ۳۰ نوامبر در دوحه انجام شده است. رهبری هیأت امریکایی را توماس وِست و رهبری هیأت طالبان را امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه بر عهده داشته‌اند.

طبق اعلام وزارت خارجه‌ی امریکا، هیأت این کشور متشکل از توماس وِست و نمایندگان وزارت‌های خارجه، خزانه‌داری، جامعه اطلاعاتی و USAID با نمایندگان طالبان گفت‌وگو کرده‌اند.

هیأت امریکایی در این دیدار بر اهمیت عمل طالبان بر تعهدات‌شان تأکید کرده و از این گروه خواسته است که به هیچ کسی اجازه ندهد تا از خاک افغانستان، امریکا و متحدانش را تهدید کند.

هیأت امریکایی همچنین از طالبان خواسته است که تا امکان ورود و خروج امن را برای شهروندان امریکایی و افغان‌هایی که ایالات متحده به آن‌ها تعهد ویژه دارند، فراهم کنند.

حفاظت از حقوق تمامی شهروندان افغانستان، از جمله زنان، دختران و اقلیت‌ها و رهایی مارک فریکس که نزد طالبان گروگان است، از دیگر خواست‌هایی اند که هیأت امریکایی در دیدار با هیأت طالبان مطرح کرده است.

مقام‌های امریکایی در این دیدار خواستار اجرای تعهد طالبان مبنی بر حمایت از دست‌رسی زنان و دختران به آموزش در تمام سطوح شده‌اند. طالبان برای اجرای این تعهدشان اعلام آمادگی کرده و خواستار حمایت بین‌المللی در بخش آموزش شده‌اند.

در بیانیه‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا آمده است که دو هیأت در مورد واکنش جاری و فوری جامعه جهانی به بحران انسانی در افغانستان نیز گفت‌وگو کرده و جانب امریکا به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بشردوستانه برای افزایش کمک‌های حیاتی در زمستان آینده، متعهد شده است.

نید پرایس تأکید کرده است که ایالات متحده می‌خواهد مطمیین شود که تحریم‌های این کشور مانع دریافت حمایت‌های بشردوستانه از سوی این کشور و جامعه بین‌المللی توسط غیرنظامیان افغان نمی‌شود و در عین حال از رسیدن دارایی‌ها به نهادها و افراد تحریم‌شده خودداری می‌کند.

در بخشی از بیانیه آمده است که نماینده ویژه غرب از این‌که طالبان تعهدات ورود و خروج ایمن را پی‌گیری می‌کنند استقبال کرده و گفته است که شرایط دست‌رسی ایمن و بدون مانع برای تمام کارکنان سازمان‌های بشری به جوامع نیازمند بهبود یافته است.

طبق این بیانیه، طالبان بار دیگر بر تعهدشان تأکید کره و افزوده‌اند که اجازه نمی‌دهند هیچ کسی از خاک افغانستان برای تهدید هیچ کشوری استفاده کند.

در بیانیه‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا در مورد آزادسازی ذخایر مسدودشده‌ی بانک مرکزی افغانستان چیزی گفته نشده است. این درحالی است که طالبان قبلا اعلام کرده بود که در جریان گفت‌وگو با هیأت امریکایی، تلاش می‌کنند تا ذخایر مسدودشده آزاد شود.