خبرنگاران افغان

گزارش‌گران بدون مرز: مکزیک و افغانستان مرگبارترین جای برای خبرنگاران است

سازمان گزارش‌گران بدون مرز (‌RSF) می‌گوید که مکزیک و افغانستان مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ میلادی بوده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز امروز (پنج‌شنبه، ۲۵ قوس) با نشر گزارش سالانه‌ی خود گفته است که در سال جاری میلادی، هفت خبرنگار در مکزیک و شش خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند.

براساس گزارش، در این سال در مجموع ۴۶ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند. از مجموع این افراد، ۶۵ درصد آنان به‌صورت هدفمند کشته شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز همچنین گفته است که در جریان سال ۲۰۲۱، ۴۸۸ کارمند رسانه‌ای در سراسر جهان زندانی شده‌اند. این سازمان گفته است که رقم خبرنگاران بازداشت‌شده در این سال نسبت به سال‌های گذشته، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این بلندترین رقم موارد بازداشتی خبرنگاران از زمان تأسیس سازمان گزارش‌گران بدون مرز در سال ۱۹۹۵ تاکنون بوده است.

براساس گزارش، رقم بازداشت‌شدگان خبرنگاران زن نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و در مجموع تعداد این افراد به ۶۰ نفر می‌رسد.

از سویی هم، در این گزارش آمده است که ۶۵ خبرنگار دیگر هم در جهان و عمدتا در شرق میانه به اسارت گرفته شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در یک گزارش دیگر خود در تاریخ ۳۱ حمل هم اعلام کرده بود که افغانستان یکی از مرگبارترین کشورهای جهان برای خبرنگارن است. این سازمان گفته بود که این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، در جایگاه ۱۲۲ قرار دارد.

به‌دنبال آن در تاریخ ۱۲ جوزا، گزارش‌گران بدون مرز برای بررسی و تحقیق جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان، در دیوان کیفری بین‌المللی شکایت ثبت کرد.

گزارش‌گران بدون مرز از دیوان کیفری بین‌المللی خواسته بود که جنایات یک سال گذشته علیه خبرنگاران در افغانستان را بررسی کند.