گزارش‌گران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز برای بررسی جنایات علیه خبرنگاران افغان به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرد

سازمان گزارش‌گران بدون مرز برای بررسی و تحقیق جنایات علیه خبرنگاران در افغانستان، در دیوان کیفری بین‌المللی شکایت ثبت کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز این شکایت‌نامه را روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۱ جوزا) به آدرس فاتو بنسودا، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی فرستاده و از این دیوان خواسته است که جنایات یک سال گذشته علیه خبرنگاران در افغانستان را بررسی کند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز گفته است که ۱۱ خبرنگار و همکار رسانه‌ای در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی در افغانستان کشته شده‌اند.

این نهاد افزوده است که با استناد به ماده ۱۵ اساس‌نامه دیوان کیفری بین‌المللی، پرونده این خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای برای تحقیق و بررسی اتهام جنایت جنگی به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ارائه شده است.

در اعلامیه‌ی سازمان گزارش‌گران بدون مرز که امروز منتشر شده، آمده است که در جریان سال گذشته سه کارمند تلویزیون انعکاس در جلال‌آباد، بسم‌الله عادل ایماق، مدیرمسئول رادیو صدای غور، الیاس داعی، خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، ملالی میوند، گوینده‌ی تلویزیون انعکاس در جلال‌آباد، رحمت‌الله نیکزاد، خبرنگار تلویزیون الجزیره و خبرگزاری اسوشیتدپرس در غزنی، زمیر امیری خبرنگار و شفیق‌الله ذبیح، کارمند بخش تخنیک تلویزیون خصوصی خورشید در کابل کشته شده‌اند.

طبق این اعلامیه، همزمان با درگیری‌های مسلحانه، وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی و بیشترشدن خشونت علیه جامعه مدنی، تمامی ۱۱ خبرنگار و همکار رسانه‌ای به‌دلیل فعالیت‌های رسانه‌ای‌شان به‌گونه‌ی هدفمند کشته شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز گفته است که دلایل قابل قبولی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح و در صدر آن گروه طالبان و برخی گروه‌های وابسته به طالبان بیشترین مسئولیت این موج کشتار را بر عهده دارند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از سوی دادگاه تجدید نظر این دیوان در پنجم ماه مارچ ۲۰۲۰ میلادی مجوز دریافت کرد تا درباره‌ی جنایات انجام‌شده از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو در افغانستان تحقیق و بررسی کند.

با این حال، گزارش‌گران بدون مرز گفته است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو، خبرنگاران در افغانستان برای انجام وظایف‌شان بهای سنگینی پرداخته‌اند.

طبق معلومات این نهاد، در جریان ۲۰ سال گذشته دست‌کم ۱۰۰ خبرنگار به‌شمول ۱۶ شهروند کشورهای خارجی در افغانستان کشته شده‌اند. همچنین، در این مدت بیش از ۶۰ رسانه هدف حمله قرار گرفته و صدها تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها به ثبت رسیده است.