وزارت خارجه: شهروندان افغان به گروه داعش محلق شده‌اند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور تأیید کردند که شماری از شهروندان افغان به دلیل اعتقادات مذهبی، به گروه دولت اسلامی (داعش سابق) در عراق محلق شده‌اند. سراج‌الدین سراج، معاون سخن‌گوی این وزارت روز گذشته به بی‌بی‌سی گفت، این افراد به صورت فردی در جنگ عراق شرکت کرده‌اند و انگیزه‌ی‌شان، اعتقادات مذهبی بوده است.

او اما مشخص نکرده که چی تعداد شهروندان کشور به گروه داعش در عراق ملحق شده و از چی طریقی به این کشور رفته‌اند.  چندی پیش، عبدالرضا فضلی، وزیر داخله ایران گفته بود، این وزارت تعدادی از شهروندان افغان و پاکستانی را که از طریق ایران می‌خواستند به عراق بروند و به دولت اسلامی بپیوندند؛ بازداشت کرده است.

 وزارت داخله‌ی‌ ایران، معلومات دقیق در مورد تعداد و چگونگی بازداشت این افراد، ارائه نکرده است. با این حال، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی کشور در این مورد گفت، ما این خبر را از طریق رسانه‌‌ها دریافت کردیم، اما این موضوع هنوز از طرف منابع رسمی تأیید نشده است.

او نشر این خبر را بسیار مبهم خواند و گفت، هنوز تعداد بازداشت‌شدگان مشخص نیست و نیز معلوم نیست که این افراد از کجا آمده بودند و به کجا می‌رفتند. سراج افزود، در گذشته ادعا شده بود که دولت ایران برای حمایت از دولت بشارالاسد در سوریه از نیروی انسانی مهاجران افغان استفاده کرده، اما دولت ایران این ادعا را رد کرده بود.

او افزود که حکومت به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد تا از مهاجران افغان، برای منافع سیاسی خود استفاده کند. براساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر بیش از شش میلیون شهروند افغان در شماری از کشورهای جهان از جمله ایران و پاکستان مهاجراند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *