هندوهای افراط گرا خواهان کشتن مسلمانان اند

هندوهای افراط‌گرا خواهان کشتن مسلمانان اند؛ رهبران هند سکوت کرده‌اند

نویسنده: سمیر یاسر

صدها نفر از فعالان راست‌گرا و راهبان هندو این هفته در کنفرانسی گرد هم آمدند تا یک‌صدا با یک‌دیگر قسم یاد کنند: آن‌ها هند را به عنوان یک جمهوری سکولار، به‌طور قانونی به یک کشور هندو تبدیل می‌کنند، حتا اگر برای رسیدن به مقصودشان مجبور شوند جان بدهند یا بگیرند.

پوجا شاکون پاندی، یکی از رهبران مجمع عمومی هندوها (Hindu Mahasabha)، گروه حامی ستیزه‌ جویی ملی‌گران هندو ، گفت: «اگر ۱۰۰ نفر از ما آماده کشتن دو میلیون نفر از آن‌ها باشند، ما برنده خواهیم شد و هندوستان را به کشور هندوها تبدیل خواهیم کرد.» وی خطاب به پیروانش گفت «برای کشتن و رفتن به زندان آماده شوید.»

با وجود این‌که احساسات ضد مسلمانی در هند همیشه روند رو به رشدی داشته، این کنفرانس سه روزه در شهر هاریدور، ۲۴۰ کیلومتری شمال دهلی نو، خشونت‌آمیزترین فراخوان خشونت در سال‌های اخیر بود و زنگ خطر افزایش خشونت را به صدا درآورد.

این مراسم سالانه‌ی پرجمعیت، که در آن راهبان هندوی راست‌گرا، از دیگر هندوها خواستند تا دست به کار شده و مسلمانان را بکشند، شامل رهبران تاثیرگذار مذهبی دارای روابط نزدیک با حزب حاکم نخست‌وزیر ناردیرا مودی و حتا برخی از اعضای حزب نیز می‌شد.

فیلم‌های این رویداد این هفته در رسانه‌های اجتماعی هند در سطح وسیعی منتشر شد. با این حال، آقای مودی در این مورد سکوت معناداری اختیار کرده که به گفته‌ی تحلیل‌گران می‌تواند برای طرفداران تندروی او معنای ضمنی پشتیبانی را بدهد.

پولیس، که به راحتی فعالان حقوقی و کمدین‌ها را به زندان می‌اندازند، آن‌هم با اتهاماتی بدون شواهد لازم، در این مورد اقدام خاصی نکرده‌اند. حتا گروه‌های سیاسی اپوزیسیون هم واکنش‌های محدودی داشته‌‌اند، که نشان می‌دهد ملی‌گرایی هندوهای راست‌گرا تا چه حدی پس از به قدرت رسیدن آقای مودی در سال ۲۰۱۴ این کشور را تحت سلطه گرفته‌اند.

این اظهارات تحریک‌برانگیز در شرایطی عنوان شده که برخی از ایالت‌های تحت کنترل حزب بهاراتیا جاناتا (B.J.P)،‌ حزب آقای مودی،  قرار است انتخابات برگزار کنند، از جمله در اوتار پرادش و اوتاراکند، که کنفرانس مذکور در آن برگزار شده است. آقای مودی این هفته درگیر مبارزات انتخاباتی در اوتار پرادش برای یوگا آدیتانات بود، یکی از افراد به شدت تحت‌الحمایه و وزیر امور خارجه کشور که اغلب سخنان نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان می‌گوید.  

چندین مرحله خشونت علیه مسلمانان در طول فصل انتخابات گزارش شده است، از جمله حملات موبز در تلاش برای بستن مشاغل متعلق به مسلمانان.

ژیل ورنیرز، استاد علوم سیاسی در دانشگاه آشوکا در نزدیکی دهلی نو، گفت: «عملا تعداد انگشت‌شماری از رهبران سیاسی باقی مانده‌اند که به حفظ سکولاریسم هند اشاره می‌کنند.B.J.P.  ممکن است با چالش‌های سیاسی فزاینده‌ای مواجه شود، اما در جنگ فرهنگی خود پیروز شده و تأثیرات ماندگاری بر دموکراسی هند و بر بزرگ‌ترین اقلیت هند گذاشته است.»

تجمعی که این هفته توسط نخست‌وزیر نارندرا مودی برای حزبش در اوتار پرادش برگزار شد. او در مورد احساسات ضد مسلمانان ابرازشده در کنفرانس سکوت کرده است.
عکس از: ریتش شوکلا/گتی ایمیجز

ملی‌گرایان هندو سال‌هاست که خشونت را در فضای آنلاین تبلیغ می‌کنند،‌ اما این خشونت به تازگی به خیابان‌ها نفوذ کرده است. میوه‌فروش‌های مسلمان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و درآمد آن‌ها پس از اتهام ازدواج با زنان هندو به منظور تغییر دین آن‌ها بسیار کم شده است. فعالان مسلمان تحت قانون ضد تروریسم تهدید به پیگرد قانونی شده‌اند که توسط دادگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در ماه‌های اخیر، ملی‌گرایان هندو در گوروگرام، یکی از مرکز اصلی تکنولوژی حدود ۲۴ کیلومتری جنوب دهلی نو، طی نماز جمعه به مسلمانان حمله کردند. باندهای هندویان راست‌گرا، نماز را با شعارهای “Jai Shri Ram!”  برهم زدند، شعاری به معنای «درود بر خداوندگار رام» از بزرگ‌ترین خدایان هندو. اکنون این شعار برای ملی‌گراهای هندو به صدای مبارزه‌طلبی تبدیل شده است.

نیاز فاروقی، مسلمانی که در نمایشگاه موتر در گوروگرام کار می‌کند، می‌گوید:‌ «ما سریع همه چیز را در این کشور از دست می‌دهیم، از جمله حق عبادت. حقی که طبق قانون اساسی این کشور به ما داده شد».

در روز جمعه، چهار روز پس از به پایان رسیدن کنفرانس، و پس از انتشار فیلم در سطح گسترده، پولیس در اوتاراکند اعلام کرد که تحقیقات را آغاز کرده‌، اما تاکنون کسی دستگیر نشده است. مقامات گفتند که آن‌ها یک پرونده علیه سازمان دهندگان کنفرانس تحت عنوان ترویج «خصومت میان گروه‌های مختلف بر اساس مذهب» ثبت کرده‌اند، که براساس آن مجرمین تا پنج سال به حبس محکوم خواهند شد.

اشک کومار، یک افسر پولیس ارشد در ایالت اوتاراکند، گفت: «ما تحقیقات را به شکل قانونی پیش خواهیم برد و این گونه حوادث را تحمل نخواهیم کرد.»

در روزهای کنفرانس، سوامی پراباداناند جیری، رییس یک سازمان هندوهای راست‌گرا در اوتاراکند، گفت که این کشور در حال حاضر متعلق به هندوها است.

«به همین دلیل، مانند میانمار، پولیس این‌جا، سیاست‌مداران این‌جا، ارتش و هر هندو باید سلاح به دست بگیرند، و ما باید این جنبش پاک‌سازی را به ثمر برسانیم»، و با اشاره به مسلمانان ادامه داد: «هیچ راه‌حلی جز این وجود ندارد.»

همکاران آقای پراباداناند از اظهار نظر در این‌باره خودداری کردند.

یکی فیلم‌های پخش شده از کنفرانس سورش چاوهانک، مدیر یک کانال خبری را نشان می‌دهد که به نوبه‌ی خود برای تبدیل کردن هندوستان به کشور هندوها قسم یاد می‌کند.

او گفت: «ما تا آخرین نفس خود تفکیک‌سازی می‌کنیم: ما هند را به یک کشور هندو تبدیل خواهیم کرد و آن را یک ملت فقط هندو نگه خواهیم داشت. ما در صورت لزوم مبارزه می‌کنیم و می‌میریم، از کشتن هم ابایی نداریم.» او سپس ویدیویی از سوگند خود را برای نیم میلیون از پیروانش تویت کرد.

ناظران سیاسی می‌گویند که دولت با سکوت خود اجازه می‌دهد سخنان نفرت‌انگیز از این دست اشاعه پیدا کند که در نتیجه به خشونت دامن خواهد زد، سکوتی که عدم واکنش اپوزیسیون سیاسی نیز بر آن مهر تأیید زده است.

نیلانجان موکوپادهاوی، بیوگراف نویس آقای مودی که در مورد ظهور حق هندو مطالب بسیاری نوشته، گفت که رهبران پیشینB.J.P.   فکر می‌کردند که می‌توانند از ملی‌گرایی هندو برای بسیج حوزه های انتخاباتی استفاده کنند، و بعد آن را در حد ایدئولوژی نگه دارند. اما این محاسبات در سال ۱۹۹۲ نقش برآب شد، زمانی که فعالان هندو دست به تخریب یک مسجد بزرگ زدند.

بسیاری از رهبران پیشین B.J.P.  در مورد رویداد اخیر اظهار تأسف کرده‌اند، اما آقای مودی باری بر وجدان خود احساس نمی‌کند.

موکوپادهاوی گفت: «آن‌ها فکر کردند که می‌توانند از ببر سواری بگیرند،‌ به آسانی آن را مطیع خود کرده و بعد پایین بیایند. اما رام کردن یک ببر کار آسانی نیست. اگر می‌خواهید از ببر سواری بگیرید، باید به این نقطه رسیده باشید که گاهی ببر به خوراک احتیاج دارد. مودی تصمیم گرفت به ببر اجازه دهد که گاهی بخورد و به این ترتیب هر زمانی که می‌خواهد ببر را مغلوب اراده خود می‌کند.»