شیرمحمد عباس استانکزی

استانکزی: ایجاد همبستگی داخلی و برقراری روابط با جهان دو چالش بزرگ سد راه طالبان هستند

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که ایجاد اتحاد و همبستگی میان مردم در داخل افغانستان و ایجاد روابط با کشورهای جهان دو چالش بزرگ سد راه این گروه هستند.

استانکزی این اظهارات را امروز (یک‌شنبه، ۵ جدی) در یک گردهمایی مردمی در کابل مطرح کرده است. او گفته است که به روابط دیپلماتیک با جهان ضرورت دارند.

او در عین حال از جامعه جهانی به خاطر به رسمیت نشناختن حکومت طالبان به شدت انتقاد کرده و گفته است که امریکا، ناتو و کشورهای غربی می‌خواهند به جهانیان بگویند که با طالبان روابط دیپلماتیک قایم نکنند.

معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان گفت که این گروه در چهار ماه گذشته مستقلانه عمل کرده است. او از امریکا خواست که در امور داخلی افغانستان دخالت نکند. استانکزی تأکید کرد که جهان به‌ویژه امریکا خواستار یک حکومت مستقل در افغانستان نیست و به همین خاطر با حکومت طالبان سازش نمی‌کنند.

استانکزی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که کمک‌های بشردوستانه نمی‌تواند مشکلات اقتصادی افغانستان را حل کند و تنها راه رسیدن به خودکفایی اقتصادی، سرمایه‌گذاری روی تولیدات داخلی و صادرات آن به بیرون از کشور است.

او مسدودسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان از سوی ایالات متحده‌ی امریکا را فشاری برای تن دادن طالبان به خواست‌های امریکا دانسته و گفته است که ادامه‌ی این وضعیت مشکلات زیادی را برای مردم به بار آورده است.

این درحالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، مسدود کرد. هدف از این اقدام، عدم دست‌یابی طالبان به این پول گفته شده است.

با این حال، طی چهار ماه گذشته فقر و بیکاری در افغانستان به‌گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای افزایش یافته است. طالبان مسدودسازی ذخایر بانک مرکزی را یکی از دلایل افزایش فقر عنوان می‌کنند.