دیدبان حقوق بشر: دستورالعمل تازه‌ی طالبان بیشتر در جهت زندانی‌کردن زنان است
AP

دیدبان حقوق بشر: دستورالعمل تازه‌ی طالبان بیشتر در جهت زندانی‌کردن زنان است

سازمان دیدبان حقوق بشر ضمن انتقاد سخت از دستورالعمل تازه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در مورد سفر زنان، گفته است که این دستورالعمل بیشتر در جهت زندانی‌کردن زنان است.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان سازمان دیدبان حقوق بشر به خبرگزاری فرانسه گفته است که دستورالعمل تازه‌ی طالبان فرصت‌هایی را از زنان می‌گیرد که براساس آن آنان می‌توانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند و یا در صورت مواجهه با خشونت در خانه، فرار کنند.

در دستورالعمل تازه‌ی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که رانندگان موترهای مسافربری، زنان را بدون حجاب و همراه محرم مرد در مسیر طولانی بیش از ۴۵ مایل معادل ۷۲ کیلومتر سوار نکنند.

از رانندگان همچنین خواسته شده است که موسیقی پخش نکنند و موتر را در وقت نماز در جایی مناسب برای ادای نماز متوقف کنند. در این دستورالعمل استفاده و انتقال مواد مخدر توسط رانندگان نیز ممنوع اعلام شده است.

در همین حال، انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان به انتقاد سازمان دیدبان حقوق بشر واکنش نشان داده و اظهارات این سازمان را «پروپاگندا و تبلیغات منفی» خوانده است.

سمنگانی در تویتی نوشته است که طالبان به حقوق تمام اتباع کشور به‌شمول مردان و زنان متعهد اند و حق کار و آموزش آن‌ها در چوکات شریعت اسلامی مصون است.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی بر زنان وضع کرده‌اند. این گروه به زنان اجازه‌ی کار در ادارات دولتی را نداده و دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را از آموزش محروم کرده است.