قاضی زن افغانستان در یونان
REUTERS

کانادا به قاضیان زن افغانستان پناه می‌دهد

وزارت مهاجرت کانادا اعلام کرده است که به قاضیان زن افغانستان و خانواده‌های‌شان که از زمان تخلیه‌ی آن‌ها از افغانستان در بلاتکلیفی در کشورهای دیگر، از جمله یونان زندگی می‌کنند، پناه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخن‌گوی وزارت مهاجرت کانادا روز گذشته (۱۰ جدی) گفته است که افزون بر قاضیان زن و خانواده‌های‌شان، کانادا یک گروه دیگر ۲۳۰ نفری را که شامل تعدادی از لزبین‌ها، همجنس‌گرایان، دوجنسه، ترنسجندر و دگرباشان می‌شود، نیز می‌پذیرد.

سخن‌گوی وزارت مهاجرت کانادا تأکید کرده است که انتظار می‌رود این افراد در جریان سال جاری میلادی (۲۰۲۲) به کانادا بیایند، اما هیچ تاریخ مشخصی وجود ندارد.

کانادا پیش از این تعهد کرده بود که به ۴۰ هزار پناهجوی افغان اسکان می‌دهد، اما هیچ جدول زمانی در این زمینه ارایه نکرده است.

براساس آمارهای دولت کانادا، این کشور از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ۶۴۵۰ شهروند افغانستان را اسکان داده است. از این میان، ۳۹۱۵ نفر با دولت کانادا و نیروهای این کشور در افغانستان کار کرده‌اند و به ۲۵۳۵ نفر دیگرشان به دلایل بشردوستانه اسکان داده شده است.

این درحالی است که شماری از قاضیان زن افغانستان که از ماه اکتوبر سال گذشته تا کنون در یونان زندگی می‌کنند، به رویترز گفته‌اند که به‌دلیل وضعیت ویزای موقت‌شان، فاقد پوشش خدمات بهداشتی هستند.

مدافعان مهاجرت از کشورها خواسته‌اند تا به پناهجویان افغانستان بدون نیاز به تعیین مکان از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل یا سایر سازمان‌های غیردولتی، اسکان بدهند. کانادا یکی از کشورهایی است که در این مورد آمادگی نشان داده است.