غنائم جنگی: طالبان «پیروزی بر امریکا» را به نمایش گذاشتند
AFP

غنائم جنگی: طالبان «پیروزی بر امریکا» را به نمایش گذاشتند

در محوطه فرمانداری ولایت غزنی افغانستان، یک نمایشگاه جدید در برابر جنگ‌جویان خشمگین طالبان رونمایی شد، بخش‌هایی از دیوارهای انفجاری یک پایگاه نظامی سابق ایالات متحده.

روی یک دیوار بتنی نام و هنگ سربازان امریکایی که در طولانی‌ترین جنگ امریکا در این ولایت خدمت کرده‌اند، حک شده است.

سربازان ایالات متحده، مانند تمام سربازان در طول تاریخ، مرتبا خود را بر روی دیوارهای پایگاه‌ها و مواضع ثابتی که اشغال کرده بودند حک می‌کردند.

اما اکنون این بلوک سر به فلک کشیده در معرض دید عموم قرار گرفته و از آن برای تقویت روایت طالبان مبنی بر سرنگونی نیروهای تحت رهبری ایالات متحده پس از ۲۰ سال جنگ بهره برده می‌شود.

ملا حبیب الله مجاهد، مسئول فرهنگی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما باید این را نشان دهیم تا افغان‌ها، جهان و نسل‌های آینده بدانند که ما امریکایی‌ها را شکست دادیم. حتا با وجود این‌که آن‌ها خود را بزرگ‌ترین قدرت جهان می‌نامند.»

این فشار تبلیغاتی در حالی صورت می‌گیرد که حاکمان جدید افغانستان در تلاشند تا از یک گروه شورشی به یک قدرت حاکم در کشوری که در آستانه فروپاشی اقتصادی است، تبدیل شوند، و سازمان ملل تخمین می‌زند که بیش از نیمی از جمعیت با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند.

در جاده‌های خارج از این شهر تقریبا ۲۰۰ هزار نفری، نمایشگاه غیر رسمی دیگری برای پیروزی طالبان برپا شده است.

توده‌های زنگ‌زده موترهای زرهی امریکایی نمایش گذاشته شده است؛ موترهایی منهدم شده که سلاح‌های آن‌ها برداشته شده و تاریرها پنچر و فرسوده است.

اوزیر، جنگ‌جوی ۱۸ ساله طالبان، که مانند بسیاری از افراد طالبان تنها یک نام دارد، گفت: ‌«وقتی این را می‌بینیم، به دستاورد خود افتخار می‌کنیم. ما نشان دادیم که افغان‌هایی که در این‌جا متولد شده‌اند می‌توانند امریکا را شکست دهند، کشوری قدرتمند.»

بسیاری از تجهیزات نظامی که به پولیس و نیروهای مسلح افغانستان هدیه داده شده بود در آخرین روزهای آشفته دولت تحت حمایت ایالات متحده به دست طالبان افتاد.

سلاح‌های بادآورده، وسايل نقليه و يونيفورم برای حاكمان جديد كابل غنائم ملموس پيروزی است. اما تبدیل این غنائم به اعتبار برای طالبانی که به قدرت بازگشته‌اند،‌ همچنان یک چالش است.

ملا حبیب الله مجاهد که در کنار دیوارهای انفجار ایستاده بود، به خود می‌بالید که نام حدودا ۲۰ نفری درج شده شامل «فرماندهان و جنرال‌های مهم» کشته شده در جنگ است.

با این حال، رتبه‌های فهرست‌شده همگی پایین‌تر بودند، و هیچ‌یک از نام‌ها در لیست امریکایی‌های کشته شده در جنگ وجود ندارد.