Reuters

نوزادی که در جریان عملیات تخلیه ناپدید شده بود، در کابل به بستگان خود پیوست

خبرگزاری رویترز گزارش داده نوزادی که در جریان هرج‌ومرج عملیات تخلیه‌ی نیروهای امریکایی از افغانستان ناپدید شده بود، پیدا شده و به بستگان خود در کابل پیوسته است.

این نوزاد «سهیل» نام دارد و در ۱۹ آگوست در حالی که دو ماه عمر داشت، ناپدید شده بود.

این کودک توسط حامد صافی، راننده‌ی تاکسی یافته شده است و او سهیل را به خانه‌اش انتقال داده بود. سهیل اکنون در کابل به پدرکلانش محلق شده‌ است. پدر و مادرش در امریکا به سر می‌برند.

میرزاعلی احمدی، پدر سهیل که محافظ سفارت امریکا در کابل بود و همسرش ثریا در جریان هرج‌ومرج عملیات تخلیه کودک‌شان را برای این‌که آسیب نبیند در نزدیکی دیوار میدان‌هوایی کابل به نظامیان امریکایی تحویل داده بودند. آنان زمانی که وارد میدان‌هوایی شدند سهیل را نیافتند.

در آن زمان مقام‌های امریکایی به میرزاعلی گفته بودند که ممکن است پسرش به بیرون از افغانستان انتقال داده شده باشد؛ اما این کودک در میدان‌هوایی جا مانده و حامد صافی او را به خانه‌اش انتقال داده بود.

پس از نشر گزارش رویترز درباره ناپدیدشدن سهیل، همسایه‌های صافی عکس منتشرشده‌ی سهیل را شناسایی کرده‌اند.

پدر سهیل از محمدقاسم رضوی، پدرزن خود که ساکن ولایت بدخشان است، خواست که سهیل را از نزد صافی تسلیم شود؛ اما صافی از سپردن سهیل خودداری کرده بود. پس از این، پدر کلان سهیل شکایتی مبنی بر اختطاف این کودک نزد طالبان ثبت کرد و سرانجام پس از هفت هفته گفت‌وگو و مذاکره و توقیف کوتاه‌مدت حامد صافی توسط طالبان، او سهیل را روز شنبه (۱۸ جدی) به پدر کلانش تحویل داد.

یک فرمانده محلی طالبان به خبرگزاری رویترز گفته است که طبق توافق دو طرف، خانواده‌ی کودک به خانواده‌ی صافی مقدار صدهزار افغانی که معادل ۹۵۰ دالر امریکایی می‌شود به‌خاطر حضانت کودک می‌دهد.