رییس‌جمهور تاجیکستان: شش هزار جنگجو در شمال‌شرق افغانستان مستقرند

امام‌علی رحمان، رییس‌جمهور تاجیکستان می‌گوید که بیش از شش هزار جنگجو در شمال‌شرق افغانستان مستقرند و باید در اطراف خاک این کشور کمربندهای امنیتی ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، آقای رحمان این اظهارات را روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ جدی) در نشست فوق‌العاده‌ی سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) درباره‌ی ناآرامی‌های قزاقستان مطرح کرده‌ است.

رییس جمهور تاجیکستان گفته‌ است: «به طور کلی، بر اساس اطلاعات تاجیکستان، بیش از ۴۰ کمپ و مرکز آموزش تروریست‌ها در ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان وجود دارد که بیش از شش هزار شبه‌نظامی را در خود جای داده است.»

رحمان اضافه کرده است که وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان هر روز پیچیده‌تر می‌شود. به گفته‌ی او، درگیری‌های درونی طالبان نیز در امتداد مرز اتفاق می‌افتد.

او افزوده است که در هفته‌ی گذشته بیش از ۱۱ جنگجوی طالبان در یک بخش از مرز کشته و ۱۸ تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

رحمان پیشنهاد کرده‌ است: «به همین دلیل است که ما باید یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد کنیم.»

طالبان به این گفته‌های امام‌علی رحمان واکنش نشان داده‌اند. این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که ادعای آقای رحمان در مورد موجودیت‌های کمپ‌‌های تروریستی را رد می‌کند.

در اعلامیه تأکید شده است که تمامی مرزهای افغانستان مصوون است و از افغانستان تحت کنترل طالبان هیچ تهدیدی علیه کشورها از جمله تاجیکستان متوجه نیست. این گروه همچنین گفته است که «بعضی حلقات و افراد مغرض و فراری» معلومات نادرست در این زمینه را به کشورهای همسایه و جهان منتقل می‌کنند.

ادعای ورود جنگجویان از افغانستان به قزاقستان

رییس‌جمهور تاجیکستان در حالی خواستار ایجاد کمربند امنیتی در اطراف افغانستان شده که قاسم جومارت توکایف، رییس‌جمهور قزاقستان ادعا کرده است که «جنگجویان» خارجی که از افغانستان و خاورمیانه وارد قزاقستان شده‌ و در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.

طبق اطلاعات منتشرشده در سایت دفتر ریاست‌جمهوری قزاقستان، او دیروز در گفتگو با شارل میشل، رییس شورای اروپا که به شکل مجازی برگزار شد، اعتراضات هفته‌ی گذشته در قزاقستان را اقدامی «تروریستی» توصیف کرده و گفته است: «من شک ندارم که این یک حمله‌ی تروریستی است. اقدامی سازمان‌یافته و از قبل آماده‌شده علیه قزاقستان با مشارکت جنگجویان خارجی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان.»

ناآرامی‌های اخیر در این کشور «بدترین» ناآرامی‌ها از زمان استقلال قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی سابق توصیف شده است.

این ناآرامی‌ها با اعتراض به افزایش بهای سوخت آغاز شد اما به سرعت گسترش یافت و و ده‌ها هزار نفر را در ده‌ها شهر این کشور به جاده‌ها آورد و معترضان خواستار دولت کنونی شدند.

هنوز شمار دقیق قربانیان اعتراضات هفته‌ی گذشته روشن نیست و تنها اعلام می‌شود که ده‌ها نفر از جمله شانزده نفر از نیروهای پولیس کشته شده‌اند.