جنبش زنان برای آزادی و عدالت

سازمان ملل: زنان و دختران افغانستان بیشتر از هر زمانی نیاز به حمایت دارند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که حقوق اساسی زنان و دختران افغانستان هدف حمله قرار گرفته است و آنان اکنون بیش از هر زمان دیگری به حمایت نیاز دارند.

این دفتر بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۲۳ جدی) در تویتی نوشته است که هدف از کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، افزایش کمک به زنان و دختران با ارایه غذا، مراقبت‌های صحی، آموزش، فرصت‌های معیشتی و خدمات حفاظتی است.

این درحالی است که طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان، محدویت‌های گسترده‌ای علیه آزاد‌ی‌های زنان وضع کرده‌اند. این گروه زنان کارمند در ادارات دولتی را از کار محروم کرده‌ است. در بیشتر ولایت‌ها دختران بالاتر از صنف ششم در سالی تعلیمی که گذشت، از مکتب باز ماندند.

با این حال، حرکت‌های اعتراضی زنان علیه طالبان و دادخواهی آنان در حال گسترش است.

شب گذشته شماری از زنان معترض در کابل موسوم به «حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان» در یک اقدام اعتراضی علیه محدویت‌های طالبان، شمع‌افروزی و شب زنده‌داری کرده‌اند. آنان می‌گویند به یاد آزادی از دست‌رفته‌ی‌شان گردهم نشسته و خواستند «‌شب‌های سیاه طالبانی» را ثبت تاریخ کنند.

زنان معترض می‌گویند که «آزادی برای انسان هویت انسانی می‌بخشد و انسان توسط آزادی انسان است». به باور آنان، وقتی در جامعه‌‌ای آزادی نقض می‌شود، تمامی ارزش‌ها نقض شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *