Photo: ToloNews

طالبان: حقوق همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌شمول زنان رعایت می‌شود

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به نگرانی وزیران خارجه‌ی شماری از کشورها درباره‌ی وضعیت حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان گفته است که حقوق همه‌ی شهروندان کشور، به‌شمول زنان رعایت می‌شود.

مجاهد امروز (یک‌شنبه، ۲۹ دلو) در ایکس نوشته است که مردم افغانستان «امنیت جانی، مالی، حیثیتی و روانی دارند».

وزیران خارجه‌ی ۱۲ کشور در یک اعلامیه‌ی مشترک در کنفرانس مونیخ وضعیت حقوق بشر در افغانستان را وخیم‌ و وحشتناک توصیف کرده و گفته‌اند که طالبان مسئول این وضعیت هستند.

آنان در مورد نقض مداوم حقوق زنان و دختران در افغانستان عمیقا ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته‌اند که به آزار جنسی سیستماتیک که می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد پایان دهند.

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های شدیدی بر آزادی شهروندان افغانستان و به‌ویژه زنان و دختران وضع کرده‌اند.

در حال حاضر زنان و دختران اجازه‌ی کار و تحصل و همچنین گشت‌وگذار آزادانه را ندارند.

سخن‌گوی طالبان نگرانی‌های امنیتی بیان‌شده درباره‌ی افغانستان در نشست مونیخ را نیز بی‌اساس خوانده است.

او مدعی شده است که افغانستان بعد از سال‌ها امن شده است و هیچ گروه خارجی این‌جا وجود ندارد و نه اجازه‌ی فعالیت به آنان داده می‌شود.

سخن‌گوی طالبان افزوده است که طی دو سال حاکمیت این گروه، از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید نشده است.

او مدعی شده است که درباره‌ی افغانستان تحت کنترل طالبان تصویر نادرست و پروپاگاندا پخش می‌شود و این امر دلالت بر کمبود معلومات کشورها دارد و یا حلقات مغرض معلومات نادرست را انتقال می‌دهند.

سخن‌گوی طالبان بیان کرده است: «جهت‌های توطئه‌گر هرقدر پروپاگاندا کنند، افغانستان بازهم به پیشرفت‌ خود ادامه می‌دهد و منتظر اعلامیه و تشویش هیچ‌کسی نخواهد ماند.»

حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان از نگرانی‌های منطقه و کشورهای جهان عنوان می‌شود.

به‌تازگی نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در نشست امنیتی در بیشکک گفته است که ۲۰ سازمان تروریستی با ۲۳ هزار شبه‌نظامی در افغانستان حضور دارند.

گزارش‌‌ اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حاکی از حضور گروه‌های تروریستی، از جمله القاعده و داعش تحت حاکمیت طالبان است.