وانگ یو، سفیر چین در کابل

سفیر چین: امریکا با تحریم اقتصادی می‌خواهد انتقام شکست‌اش را از مردم افغانستان بگیرد

وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار با سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان، گفته است که امریکا با تحریم اقتصادی، می‌خواهد انتقام شکست‌شان را از مردم افغانستان بگیرد.

وانگ یو در این دیدار که بعد از ظهر امروز (شنبه، ۲۵ جدی) در کابل انجام شده، همچنین گفته است که امریکا تشکیل حکومت همه‌شمول، حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را بهانه می‌گیرد.

او افزوده است که مسئولیت تمام مشکلات ۲۰ سال گذشته در افغانستان بر عهده‌ی ایالات متحده‌ی امریکا است و این کشور باید مسئولیت بحران بشری در افغانستان را نیز بر عهده بگیرد.

به‌گفته‌ی سفیر چین، امریکا باید به مردم افغانستان کمک و پول منجمدشده‌ی این کشور را آزاد کند. امریکا حدود ۱۰ میلیارد دالر ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های آن کشور نگهداری می‌شد، را مسدود کرده و تا کنون به درخواست‌های مکرر طالبان برای آزادسازی این مقدار پول پاسخ منفی داده است.

طبق خبرنامه‌ی وزارت داخله‌ی طالبان، سفیر چین در دیدار با حقانی گفته است که به کمک‌های بشری‌شان به مردم افغانستان ادامه می‌دهد و خلاف سایر کشورها، با توزیع این کمک‌ها در هماهنگی با طالبان نیز موافقت می‌کند.

وانگ یو تشکیل نظام براساس خواست و ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان را حق آنان دانسته و علاوه کرده است که کشورش در امور داخلی افغانستان دخالت نمی‌کند.

او از جهان نیز خواسته است که بگذارند مردم افغانستان آنگونه که می‌خواهند حکومت تشکیل بدهند.

این درحالی است که بیشتر کشورها تشکیل دولت فراگیر با حضور تمام اقوام و احترام به حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را پیش‌شرطی برای به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان مطرح کرده‌اند.

از سوی هم، سفیر چین در دیدار با حقانی گفته است که کشورش می‌خواهد با احترام به ارزش‌های دینی و فرهنگی مردم افغانستان، با آنان کار کند تا سر پای‌شان ایستاد شوند.

با این حال، او از طالبان خواسته است که براساس توافق‌نامه‌ی دوحه، نگذارند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری دیگر استفاده شود.

در مقابل، سرپرست وزارت داخله‌ی طالبان خواستار ادامه‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی چین به مردم افغانستان شده است.

او همچنین از چین در مورد به رسمیت‌شناختن حکومت سرپرست طالبان خواستار کمک شده و تاکید کرده است که این گروه به وعده‌اش به کشورهای منطقه و جهان عمل می‌کند و نمی‌گذارد که این کشورها از خاک افغانستان تهدید شوند.