بازگشایی مکاتب دخترانه در محیط مناسب دینی و فرهنگی

سرپرست وزارت معارف طالبان: مکاتب دخترانه در محیط مناسب دینی و فرهنگی باز خواهد شد

نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان گفته است هر زمانی که محیط مناسب از لحاظ دینی و فرهنگی برای آموزش دختران فراهم شود، این گروه متعهد است تا دروازه‌ی مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی باختر، او این اظهارات را روز دوشنبه (۲۷ جدی) در دیدار با اندریس لیندمن، سفیر نارو برای افغانستان مطرح کرده است. در این دیدار درباره‌ی آموزش دختران، معاشات آموزگاران و نصاب آموزشی بحث و گفت‌وگو شده است.

به نقل از باختر، نورالله منیر درباره‌ی نصاب آموزشی گفته است که در آینده‌ی نزدیک برای تغییر نصاب، اقدامی در این زمینه انجام خواهد شد.

او درباره‌ی معاشات آموزگاران گفته است که از آمدن طالبان تاکنون چند ماه معاش استادان اجرا و پرداخت شده است و برای توزیع معاشات باقی‌مانده کار جریان دارد.

در این نشست اندریس لیندمن گفته است که ناروی درباره‌ی تداوم همکاری‌های این کشور با نظام آموزشی افغانستان متعهد است.

او امروز در تویتی نوشته است که در دیدار با سرپرست وزارت معارف طالبان بر اهمیت دست‌رسی دختران به آموزش در تمام سطوح تأکید کرده است.

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخن‌گوی گروه طالبان ابراز امیدواری کرده بود که مکاتب دخترانه از آغاز سال جدید خورشیدی گشایش یابد.

پس از تسلط این گروه بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم به‌جز در  چند ولایت معدود، در سراسر افغانستان از مکتب بازماندند. همین‌طور دانشگاه‌های دولتی به‌روی دانشجویان دختر و پسر باز نشدند و زنان کارمند در ادارات دولتی خانه‌نشین شده‌اند.

محدودیت طالبان بر آموزش دختران و کار زنان، یکی از دلایلی دانسته می‌شود که تا کنون جامعه جهانی حکومت سرپرست این گروه را به رسمیت نشناخته است.

در همین حال، طی هفته‌های اخیر اعتراضات زنان به سیاست‌های طالبان گسترش یافته و معترضان خواستار حق کار، آموزش و تحصیل هستند.

طالبان بر آزادی‌های اجتماعی زنان نیز محدویت‌هایی وضع کرده‌اند؛ از جمله این که باید حجاب را رعایت کنند و همچنین در سفرهای طولانی باید همراه با «محرم شرعی» باشند.